Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-08, 10:58   #30
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Passer ikke inn

Først og fremst, så vil jeg si at alle passer vel like godt inn her. Både dem med spiseforstyrrelser, dem med PCOS, dem som skal mye ned i vekt, dem som skal opp i vekt, dem som bare spiser lavkarbo for helsen sin del, dem som skal vedlikeholde vekttapet, dem som snubler gang på gang, dem som i tillegg har tatt en vektoperasjon, dem som lykkes, unge og gamle ... osv. Her er en sammensatt gruppe, og alle passer like godt inn.

Opprinnelig lagt inn av Eirian, her.

Dette er, som sagt, et nettforum. Ikke rl.

Det er faktisk rl, og det må vi ikke glemme. Her sitter ekte mennesker med ekte følelser bak hver eneste maskin og bak hvert eneste nick. At dette er en sosial møteplass på nett betyr ikke at man ikke skal bry seg om hvordan det man sier virker inn på andre. Man er ikke fritatt for hva man sier i en mail til en venn, og heller ikke på "mail på et forum". Vi er ekte mennesker som skal være i samspill og respektere hverandre.

Opprinnelig lagt inn av Oban, her.

Til slutt vil jeg si at jeg er overrasket over hvor hårsåre noen er på andres helt utilsiktede "uheldige" språkbruk. At "nazi" blir brukt som et negativt laded slangord for å beskrive noe slikt som streng og firkantet er etter min mening rimelig ufarlig. Lurer egentlig på om disse er hårsåre på egnes- eller "alle andres" vegne.

Jeg skjønner godt at det "bare er et ord som brukes", og at den som sier det ikke nødvendigvis mener noe negativt med det. Men jeg skjønner også at noen kan oppleve det som sårt. Nå er lavkarbo begynt å bli mer vanlig her i landet, men mange av oss som startet for lenge siden, og også mange fortsatt i dag, opplever i vennekretsen å møte mye motstand, å bli kalt for nazi og fanatisk fordi man er dedikert og følger kuren slik en skal. Man er ikke fanatisk eller nazi fordi om en er dedikert og ønsker å gjøre det filosofien sier. Hvis man ikke gjør det, så kan man gjerne ikke vente å oppnå det en ønsker. Det er jo en grunn for at reglene er laget som de er. Det skal virke. Det vitner om å ta seg selv og problemene sine på alvor når man går ordentlig inn for å løse problemene sine, og det er ofte også knyttet til ganske vonde følelser og desperate ønsker om å klare å endre seg og gå ned i vekt. Når man har 60 kilo for mye på kroppen, veier 130 kg, har problemer med å bevege seg og leke med barna sine, full av selvhat, og går hen og klarer å gjøre noe som er bra for seg for å komme dit en ønsker å leve, så er det vondt å bli møtt med motstand. Og mye av den motstanden blir uttrykt som "nå må du ikke være så fanatisk, en loffskive, eller litt potet kan jo ikke skade deg i et middagsselskap". Og små stikk innimellom som henviser til hvor nazi man er med kosthold og sånn.

Jeg skjønner som sagt at det "kun er et ord som blir brukt slik", men det ligger så mye historie i ordene, det ligger mye følelser i ordene. Hva forbinder man med nazi, hva forbinder man med fanatisme, og hvordan en enn vrir og vender på det, så har disse ordene en betydning og en historie, og dersom noen føler seg støtt og såret av både innholdet i ordet, og det å møte "slike holdninger" (uten at jeg påstår noe om holdningene til dem som bruker det her inne, men samme ordbruk peker mot samme holdning for dem som opplever det ille) her inne på en side der man skal støtte hverandre og møte likesiddene, så synes jeg man skal respektere det, si ok, jeg tenkte ikke så langt, unnskyld, det var ikke meningen.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat