|
Sv: Artikkel fra www.iform.no som ikke stemmer med min oppfatning
Jeg kjenner meg igjen på svært mange punkt jeg. Men så har jeg ingen intensjoner om å leve på et ketogent kosthold over lengre tid, og driver med jevnlige oppkarbinger.
Sitat:
1 - Mental kapasitet påvirkes.
No shit. Uken før eksamen introduseres en del karbohydrater igjen.
Sitat:
2 - Det første døgnet uten karbohydrater, føler du deg ikke særlig bra, men når ketonene har begynt å produsereres for fullt, får du det bedre.
Jepp!
Sitat:
3 - Immunforsvaret påvirkes negavtivt. Immunforsvaret bruker også hovdedsaklig glukose som brensel.
Omega 3, C-vitaminer, og grønnsaker med lite karbs og mye antioksidanter
Sitat:
4 - Noen forskere mener at en slik diett på sikt kan redusere insulinfølsomheten. Det kommer av at kroppen streber etter å skaffe kroppen glukose.
Javel? Jeg trodde at insulinfølsomheten økte ved kutt i karbs jeg, og at det derfor anbefaltes insulinresistente pasienter...?
Sitat:
5 - Nivået av det anabole hormonet insulin, er lavt, og fører til at du mister muskler.
Er nå andre hormoner som spiller inn enn insulin, og som sagt, gjør oppkarbinger
Sitat:
6 - Treningsenergien og styrken minsker. Det blir vanskelig å trene hardt fordi glykogendepotene ikke er velfylte. Ketogene dietter tømmer glykosen raskt.
Dette har jeg merket godt på trening, men gjelder ikke bare ketogene dietter, men dietter generelt. Går man i minus, tærer man på overskudd på trening.
Sitat:
7 - Det dannes urinsyre og dette gir økt fare for urinsyregikt.
Fair
Sitat:
8 - Mange spiser mye mettet fett under slike dietter. Dette er usunt, og insulinfølelsen minsker.
Spiser ikke så mye mettet fett, og spiser mye omega 3
Sitat:
9 - Det kan oppstå flere bivirkninger under denne dietten. Eksempler er; dårlig humør, kvalme, vond kroppslukt .
Joda
Sitat:
10 - Langvarig ketogen diett øker også faren for mange kreftformer
Utelukket for meg som kun gjør dette for å gå ned i vekt og skal over på mer grønnsaker og frukt og fullkorn senere.
|