Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-08, 13:47   #14
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hva skjer med pulsen min?

Pulsen styres av mange faktorer, melkesyre, aktivitet, treningsnivå, evne til å presse seg, og dagsform...og personlig egenart.

Jeg ville tro at din maxpuls er ca 200 utfra hesteepisoden. 90% av max er 180 slag, slik at du skal ta rimelig hardt i for å passere 180 og nærme deg 190.

Sjøl hadde jeg høyest puls da jeg var mest uthvilt eller når jeg startet trening etter et lite avbrekk. Og jeg har høy hvilepuls og har alltid vært i god form. Og lavest når jeg hadde trent for mye og var sliten. Jeg drev med løping. Ski (relativt utrent i overkroppen) tvang pulsen mye høyere da det aerobe arbeidet var høyere enn jeg var vant til. Det er derfor skiløpere generelt har høyere O2-opptak enn løpere. De har flere muskler som trenger O2, selvom de løper !

Det kreves mye trening og god form til å klare å jobbe uten for mye opphopning av melkesyre på et så høyt nivå som du er ute etter. Opphopning av syre kan rett og slett senke evnen slik at du ikke er begrenset av hjertets kapasitet, men av andre ting, feks av musklenes evne til å ta opp oksygen og transportere bort melkesyren, og ikke av blodets evne til å ta opp oksygen.

Og det kreves god motivasjon for det gjør ikke akkurat godt...

Derfor trengs det mange års trening innen utholdenhetsidretter for å trene opp og utvikle muskler som har et godt nettverk av kapilærer og en god evne til å ta opp og bruke O2 og transportere bort CO2 og melkesyre.

En utrent som starter opp får først og fremst forbedring i hjerte/lunge og kjemiske prosesser i musklene, ikke i blodforsyningen, da dette tar tiiiid.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat