Vis enkelt innlegg
Gammel 17-02-08, 00:50   #14
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nyttige "husmor" tips

I følge min venninde miljøingeniøren er det kun bjørk av tresortene som brukes her til lands som har bakteriedrepende egenkaper. Bakterier trenger fuktighet, luft og varme til å formere seg. (Hun forklarte et eller annet om areobe og anaerobe bakterier, men der falt jeg av lasset). Når tre tørker er det ikke grobunn for stor bakterievekst, men i furu f.eks. vil det nok være vekst. Da er eddik og natron en fin måte å rense på. (Også ref Aggie & Co fra Ekstrem rengjøring)

Dette kom opp da vi bygget om kjøkkenet hjemme og (miljø)arkitekten (som er gift med miljø ingeniøren) insisterte på rustfrie stålflater og bjørk på benkeflater. Tre og plast er ikke godkjent på restaurantkjøkken nettopp av årsakene nevnt ovenfor, men der stilles jo litt andre krav en på våre hjemlige kjøkken

I plast blir det riper maten sitter fast i, uansett hvordan du vasker/renser, for kuttene kniven lager lukker seg og der inne ligger bakteriene godt, fuktig og varmt og koser seg.
Tre og plast kan ikke desinfiseres NOK, men det kan rustfritt stål.

Så jeg har rustfritt stål og bjørk.... for det har Gaia Lista bestemt......