Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-08, 15:23   #1
Karbosara
Seniormedlem

Karbosara sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 59
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Gastro- øsofageral refluks. Noen som har det her inne?

Jeg fikk diagnosen Gastro- øsofageral refluks for 8 år siden. Den ble oppdaget da jeg gikk til lege fordi jeg hadde problemer med å svelge mat...spesielt gulrot, av en eller annen grunn. Ble henvist til Aker, der jeg har gått til kontroll/samtale en gang i året siden. Da viste det seg at halsbrannen jeg hadde ikke bare var et etterslep fra mitt den gang første svangereskap, men en betennelse på spiserøret, pga et brokk jeg hadde fått der. Her står det litt om det.

http://www.gastrokir-ullevaal.com/reflukssykdom.htm

Det er altså en liten del av magesekken som har kommet på oversiden av en litt slapp lukkemuskel som skaper dette problemet.

Jeg har tatt medisiner for dette siden den gang, men har også hver gang blitt tilbudt en operasjon for å fikse det en gang for alle, så jeg slipper å ta medisiner, men jeg har alltid sagt at jeg vil prøve å gå ned i vekt først for å de om jeg kan få bukt med problemet på den måten...noe legen har vært enig i.

...den gang gikk jeg på GR og gikk ikke ned ett gramm på over et år, prøvde da å fikse det selv på min måte, men har egentlig ikke følt det har vært så vellykket!

Nå opplever jeg imidlertid at halbrannen kommer selv om jeg bruker medisin...hjelper selvfølgelig å drikke koffeinfri kaffe og små og ofte måltider, men jeg syns det blir teit å bruke medisiner og at de ikke virker så godt lenger...kan selvfølelig også være alt fettet jeg spiser for tiden, men det har jeg valgt å ignorere, da jeg ønsker å fortsette å gå ned i vekt ved ketolysekuren.

Jeg har time for samtale om operasjon om to uker, og jeg teller nå veldig på knappene om jeg skal si ja til operasjon eller vente til jeg har klart å gå ned på min "nye" metode: ketolysekuren. Hadde sagt ja til dette for to år siden, men så ble jeg gravid og måtte utsette det.

Her kommer så mine spørsmål:
1: Er det noen her inne som har tatt operasjon, og hvordan har du det nå?
2: Er det noen her inne som har latt være å ta opersjon og blitt bedre ved slanking på ketolysekuren? Og evt hvordan arter livet seg nå?

Mine tanker er at jeg vil gjerne slippe å spise medisiner resten av livet og likevel slite med halsbrann, men jeg er også bekymret for at en operasjon kan gi bivirkninger som oppblåst mage, umulig å kaste opp og rape, og å måtte spise små, godt opptygde måltider resten av livet...

Spesielt bekymret for den oppblåste magen...

Sist redigert av Karbosara : 01-04-08 kl 00:21.
Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat