Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-08, 22:47   #5
lillestine
Medlem

lillestine sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: by i ly...
Alder: 51
lillestine er en juvellillestine er en juvellillestine er en juvel

Sv: Muskler - hvordan?

Svarer deg her jeg indi!

Du bør kjøre på store muskelgrupper som anbefalt:
underkropp:

- knebøy: kan gjøre uten altfor tunge vekter, fint hvis du har en treningspartner som kan hjelpe deg med dette, og helt riktig som bulldog sa, rolig ned til rumpa er litt nedenfor knærnes linje (altså skikkelig ned!!!) og litt eksplosivt opp, dette kan du jo variere med mange ganger uten belastning først, både for å varme opp og bli vant til teknikken, deretter med frivekt-belastning, start på 10 kilo.
- markløft kan bli trøblete for deg med armene, her bør du legge på litt for å få god effekt. Det finnes gode apparater for bakside lår, rumpe, er ikke sikker på hva de heter.
- utfall: må gjøres korrekt og er flott for lår og rumpe, men kan være vanskelig å få til helt riktig. hold etter hvert hantler (frie vekter på kanskje 6-8 kilo) i hver arm når du gjør det.
- legger: hantler i armene, opp og ned på tå gjentatte ganger

DA har du trent fremside og bakside lår, rumpe og legger!!!

Mageøvelser: jeg liker godt både statiske og dynamiske pilates-øvelser, få noen til å vise deg eller surf på nettet. de tar kjernemuskulatur. pass på å få trent både øvre, nedre og skrå magemuskulatur, samt bekkenbunn (kniiiiiip mens du gjør alt dette og pass på pusten, som du skal bruke aktivt!!!)

Rygg er ok som du gjør det, men der er jeg ikke så opplyst selv, trenger ikke trene rygg mer enn bare litt... men flere av øvelsene for armer går også på rygg...) men husk å rulle opp på denne øvelsene så du ikke "knekker" i ryggen. her pleier jeg også å ta statiske sidevridninger opp, altså når ryggen/kroppen er helt strak låser jeg armene til ørene (som sit-ups) og vrir fra side til side. Da får du godt tak i sidemuskulaturen i ryggen, men måååå gjøres riktig)

Når det gjelder armene dine ville jeg fått en flink instruktør til å se på når du gjør ulike øvelser - det er vanskelig å råde her - tenk om du skulle bli skadet!!! begynn i alle fall med lette hantler og se det an litt - viktig å gjøre øvelsene riktig så klart!!! Sjekk iform.no, her vises flere øvelser du kan gjøre, samt har endel bra treningstips!! Men armhevinger pleier jeg å kjøre i tillegg til hantler samt apparater som nedtrekk etc og synes jeg får kjørt dem godt da:
vanlig bredde/plassering, smalt grep, lavt grep, helt samlet, veldig lavt, veldig bredt, etc.

prinsippet for å bygge muskler: du skal kjøre så tunge vekter du klarer mellom 8 og 12 repetisjoner, dette gjentar du ca 3-4 ganger. Du har selvsagt varmet opp muskelen først med lette vekter og mange repetisjoner. Dette gjør du for alle øvelsene og du bør gjøre det kanskje tre ganger i uka.

Du kan gjerne trene spinning for kondisjonens skyld, husk å legge på ekstra motstand, da får du litt styrketrening også... men ikke la det gå på bekostning av styrketreninga hvis det er det å bygge muskler som er målet ditt nå!!

Husk to andre ting: nok proteiner RETT etter trening, og nok HVIIILE!!!!

skal følge med deg, jeg!!!! Klem

lillestine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og skaldeman Svar med sitat