|
Sv: Eurobabbel - og journaler og blogger!
Eh.. siden dette er en babletråd. Her er mer babbel:
Jeg håper at jeg kan spinne/surre litt videre på matgreiene som jeg grubler på.. beklager langt, men lurer på om jeg er helt på bærtur. Hvis dere begriper hva jeg babler om, og gidder å lese, så er det fint om dere hjelper meg å rette opp der jeg tar feil 
Jeg mener at vi lures til å tro på at ED er en høyproteindiett. Det er ikke mye proteiner i ED-maten! Hver pose inneholder sånn ca 115 kalorier og sånn fra 13-22 gram protein. Hvis vi spiser 4 måltider om dagen så gir dette alt fra 52 - 88 gram proteiner i døgnet. Mye mindre enn i et Skaldeman/Atkinskosthold. Det er bare nok til at muskelmassen ikke skal forsvinne helt mens vi spiser lavkalori. man kan spise masse frie grønnsaker, men det gir ikke mange ekstra kalorier.
Et eksempel på hvor mye 80 gram protein er i forhold til et kosthold med f.eks 2000 kalorier om dagen. Det er 4 kcal i 1 gram protein. 80 gram gir da 320 kcal. 320 kcal utgjør bare 16% av totalen hvis man spiser 2000 kalorier om dagen. Konklusjon på dette er at 80 gram proteiner er altfor lite i et normalt kosthold.
Med en andel på 320 kalorier i forhold til totalen på 6-700 kalorier pr døgn, består ED-maten av ca 50% protein.
ED-maten inneholder ca 3 gram fett pr porsjon. Dette blir ca 12 gram pr døgn.
Fett har 9 kcal pr gram og det blir 108 kcal. Det totale antall kalorier i ED-maten er ca 500 pr dag + noen frie grønnsaker, og vi er oppe i 6-700 kcal totalt. Andelen av fett i ED-dietten er da fra 15 - 18%.
18% fett av et kosthold på 2000 kalorier blir 360 kalorier fra fett. Dette blir bare 40 gram fett pr dag.
Med et kosthold som gir så lite fett kan man bare glemme ekte mat og gå over til alt light.
Hva med karbohydratene Jo, det blir ca 3 pr måltid, men det varierer fra 1,4 opp til nesten 12. Dvs fra 20-40 pr dag. I tillegg til litt fra grønnsakene, ofte 10-20 derfra. Vi er oppe i 30-60 karber. Det er 4 kalorier i hvert gram karber så det blir 120-240 kcal fra karbene. Og dvs at i forhold til totale 6-700 kalorier i døgnet får vi 20-40% av energien vår fra karbohydrater. Dette kommer i tillegg til at kroppen gjemmer bort noen av proteinene som de bruker på samme måte som karbohydrater.
For mange er man da over grensa for å holde seg i ketose . Jeg er aldri i ketose hvis jeg spiser alle måltidene + grønnsaker. Da må jeg holde meg til suppe og omelett uten melk og kutte mesteparten av grønnsakene.
Med et energiinntak på 2000 kalorier så vil et slikt kosthold med 20-40% av kaloriene fra karbohydrater, vil gi oss 100-200 gram karbohydrater pr dag. Er vi da i ketose ikke jeg.
Hvis man lager seg en suppe som består av en liter vann, 1 buljongterning, 200 gram kinakål og 20 gram olje, så blir det en suppe som inneholder sånn ca 180 kcal fra fett og 26 kalorier fra kinakål.
Her kommer altså 87% av næringen fra fett, det høres mye ut. Men hele gryta inneholder bare 206 kalorier, altså ca 20 pr dl. Dette er slett ikke mye.
Det vil si at det er 2 gram fett pr dl suppe. Det høres heller ikke mye ut.
Jeg tror at vektnedgangen på ED kan forklares med at det er kalorifattig.
og så tror jeg at problemet som mange har med å gå ned i vekt er kanskje at kroppen går på sparebluss pga. for lite mat/energi.
Tror jeg, men jeg tror så mye rart.
Jeg har nok også forsøkt Skaldemans kosthold, men det gikk ikke så bra. Det kan skyldes at jeg ikke var konsekvent nok, samt flere nye merkelige reaksjoner/allergier. Nå vet jeg litt mer om hva kroppen min tåler, og jeg kunne tenke meg å forsøke en sånn 70%/25%/5% av energien fra fett/protein/karbo. Denne gang vil jeg forsøke å begrense kalorimengden også, til under 2000 kcal. Jeg tror det er nødvendig - for meg..
Men først skal jeg prøve å gå ned flere kilo på ED.
Eurodietten er kun en starter, få av noen kilo i en fei og over til et lavkarbokosthold etterpå. Jeg har gått ned 13 kilo på ED hittil, og håper å komme ned minst 5 til, helst 7, før jeg bytter. 
|