Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-08, 13:58   #618
Cam
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2007
Cam er på en erverdig vei

Sv: Eurobabbel - og journaler og blogger!

Når det gjelder det med å forklare ED med alle disse proteinene ... ja, det er vanskelig. Egentlig burde det nok være mer fett og mindre proteiner i ED. (Og i barene, mye mindre karber, for det er det nokså mye av det!) Jeg tror hovedgrunnen til at man går ned på ED er at man tilsammen får i seg veldig lite energi. Og dette er egentlig stikk i strid med det jeg tror og mener er rett. Hvis Skaldeman gikk ned 1-2 kg i uka på å spise 3000 kcal om dagen, med masse fett, og vi "piner" oss ned på noen på hundre kcal om dagen - så er jeg ikke i tvil om at det er Skaldemans diett som er best for kroppen.

EDlegene snakker om at "vi teller ikke kcalorier i vår filosofi" , så er jo det egentlig noe forb***a tulll!? Hvorfor er det ellers kun 100-200 kcal per måltid? Mengden protein gjør at vi ikke mister mer muskelmasse enn nødvendig, ja. Sånn sett er ED bra. Men man mister jo ikke muskelmasse på en høyfett/protein-diett som Skaldemans heller? Der får man jo mye mer av både fett og proteiner tilsammen egentlig, rett og slett fordi man spiser på mye mer!?

Jeg følger ED nå med håp om å gå ned mye (pga lite energi, egentlig. Å si noe annet er dumt.) Men jeg kommer etter hvert til å øke matmengden for å gi kroppen nok energi og brenselsstoff. Men KAN egentlig ikke gå opp i kilo ved å spise masse fett og proteiner og lite karber, for så lenge det ikke er insulin ute i blodet, lagrer man heller ikke fett!

ED er mer til for å gi folk et puff i starten, og man trenger ikke å tenke på mat, det er så enkelt med de posene.

Men - og nå må ingen bli fornærma, mener det ikke slik - jeg synes jo det høres litt rart ut at dere her inne som ikke går ned, og som stadig vender tilbake til fase 1, eller er kjempelenge i fase 2 ... det kan jo ikke være bra for kroppen? Man går jo i en slags sparebluss, samme hva legene sier. Har dere prøvd å spise ketogent, med mye fett og proteiner, slik at dere virkelig får fettforbrenningen i gang?

Jeg synes også det er vanskelig med matmengden, men man spiser til man er mett. Spiser man mest fett og mindre proteiner, kan man som sagt nesten ikke klare å gå opp. Skaldemna spiste som sagt over 3000 kcal om dagen, og det tror jeg egentlig det er få her inne som hadde overskredet - man blir fort mett av fett.

SORRY - jeg skriver alltid så HIMLA langt, blir bare så engasjert!

Men jeg holder meg til ED foreløpig, og håper på det beste! Men jeg diskuterer mye med legen min :-)

Cam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat