Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-08, 16:47   #9
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Billigere alternativ til Cocosa

I følge Bruce Fife Og Mary Enig så skal vanlig kokosolje ikke være skadelig og danne transfettsyrer. Og de ser ut til å vite hva de snakker om!
Det er ikke blekingen og deodøriseringen som forårsaker danning av transfettsyrer.
Men noen fraksjonerer kokosfettet under produseringen, og dette kan sterkt påvirke kvaliteten på fettsyrene den inneholder. Vet ikke om jeg har forstått hva fraksjonering er, men tror det er at sterk oppvarming fører til at fettsyrene blir fraseparert ved forskjellige temperaturer, og at en da kan sitte igjen med svært ulikt innhold fettsyremessig. Det er den eneste forklaringen jeg kan skjønne på det høye transfettinnholdet du refererer til, Megvel!
Det finnes også svært dårlige asiatiske oljer som kalles cochin-oljer. Disse er bl. a. fulle av muggsopp, og anbefales ikke.
Begge typene av cocosa er godkjent til innvortes og utvortes bruk.
Men skulle gjerne hatt billigere alternativer, som sagt!