Vis enkelt innlegg
Gammel 28-01-08, 10:23   #30
Megvel
Seniormedlem

Megvel sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 53
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Matlaging for dummies

Og en tilsvarende saus:
Jeg liker å koke biff i cocosa!
For da kan pannen bli ordentlig varm.
Freeeees.

Sett stekeovnen på 200grader før du begynner og ha en ildfast form klar.

Ha bare pepper på biffen (Du salter når den er ferdig). Ha en ss cocosa i en stekepanne, full pinne på kokeplata (det er viktig å bruke jernpanne eller stålpanne, ikke teflon, ellers slår den seg), gjør hånda di våt under springen og sprut litt i stekepanna, freser det kjempemasse er du klar. Ta biffen oppi og gi den et godt minutt på hver side, god brun skorpe. Ha så biffen over i ildfaste formen, og i stekeovnen. Når du dytter på biffen og den kjennes som hånda di når du klemmer mellom tommel og pekefinger er den medium (godt rosa), når den kjennes hard som håndflata er den gjennomstekt.

Så til sausen, dette gjøres mens pannen er varm (du kan godt sette den til siden mens du gjør det andre, sett på igjen, på 8 av 12 varme). I gørra som er igjen i stekepannen tar du enkelt fløte oppi, gjerne med litt seterrømme. Det freser og braser og du tar stekespaden og skraper opp alt fra bunnen (dette fører også til lettere rengjøring!). Smak på sausen. Du trenger gjerne litt salt oppi (DET klarer vel du å merke, sånn en kvart ts av gangen). Det tykner relativt fort, da tar du stekepannen av platen og heller oppi en kopp. Og tar det over biffen når den er sånn du liker det. Har du samtidig kokt brokkoli (lite vann i en kjele, salt, jeg liker det når den koker bare i to minutter og er blitt grønnere på farge liksom), så har du deilig biffmiddag på null og niks!

Samme sausdings funker på alt kjøtt forresten. Husk at kylling og karbonader alltid må være gjennomstekte...

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat