Opprinnelig lagt inn av HP
De psykologiske faktorene er viktige, viktigere enn dopet en tar - og i den forbindelse så er det gjerne de flinkeste og mest oppvakte barna som kjæsjer mest når de møter "den virkelige" verden. Historien er full av vidunderbarn som har endt opp som vrak.
Jepp, jeg kjenner mange jeg! 
Men jeg kjenner også mange som bidrar til vanskelig oppvekst -> rusmisbruker-statistikken.
Det er nok like mange grunner som rusmiddelbrukere, tenker jeg.
men det er for drøyt å si at de som blir stappa fulle av sukker som barn blir alkoholikere og narkomane osm voksne.
Det er mer nærliggende å tro at det er riktig at mennekser er pre-disponert for avhengighet i større eller mindre grad. Altså, et barn som er disponert for avhengighet, blir gjerne sukkeravhengig, om de får det sukkeret de vil ha.
Seinere er de like disponert for annen avhengighet, det være seg røyk, narkotika, treningsnarkomani eller spillegalskap, hva søren det skal være. I barndommen kan det sikkert ytre seg på andre områder en sukker også, men sukker er et stimuli som kan sammenlignes med andre avhengighetsskapende stoffer.
Barn som er hyperatkive (ADHD), har en helt annen grunn til å være både 'problembarn' på skolen og bli rusmisbrukere seinere (om de ikke får hjelp mot ADHD), fordi rusen roer dem ned som ingenting annet kan, bortsett fra riktig medisinering.