Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-08, 12:52   #15
Goggen
Seniormedlem

Goggen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Opprinnelig lagt inn av Embla, her.

Det skal ikke være lett å gå ned i vekt, skal det vel? Ja, jeg innrømmer gladelig at jeg er av den gamle "lite fett, lite sukker og mye trening"-skolen. Men det er da vitterlig derfor jeg er her: for å lære hvordan man kan sette opp et godt og sunt kosthold. Rom ble såvidt jeg husker ikke bygget på en dag heller: det er knappe to-tre dager siden jeg bestemte meg for å starte en diett og en slik livsstil tar litt tid å venne seg til.

En annen ting jeg ikke helt forstår og som kanskje noen her kan forklare meg er følgende: hva legger dere i begrepet lavkarbo? Lite karbohydrater generelt sett? Ingen karbohydrater i det hele tatt? Eller minimalt av feil type karbohydrater og mer av riktig type?

Hmm, ser ut til at jeg virkelig har stått opp på feil side av sengen denne gangen Tydelig at jeg bærer på en del arkaiske forestillinger om hva riktig og galt kosthold innebærer. For meg virker det oppsiktsvekkende å kun spise tre måltider for dagen. Ja, for jeg går ut fra at det ikke er snakk om å spise seg stappmett til hvert måltid og så gå rundt sulten resten av dagen. Men hvordan kan man ellers sørge for at man holder seg mett mellom måltidene? Småsnacks som ikke metter i det hele tatt?

Jeg spør ikke for å virke sur og vrang, men fordi dette rett og slett er ting jeg lurer på. Ja, for meg virker det utenkelig å leve kun på fett og proteiner, for ikke å snakke om å spise så mye kjøtt hver dag. Muligens jeg som sagt tidligere bare er litt inntørket i mitt forhold til sunn/ikke-sunn mat. Men ett sted må man jo begynne å lære og det gjør man som kjent best ved å spørre og grave.

Etter det jeg har lest om de forskjellige filosofiene heller jeg i grunnen mest mot ketolysekuren. Hvis noen kan komme med noen tips til nyttig lesestoff for nybegynnere taes disse imot med takk

Ja, for jeg går ut fra at det ikke er snakk om å spise seg stappmett til hvert måltid og så gå rundt sulten resten av dagen. Men hvordan kan man ellers sørge for at man holder seg mett mellom måltidene? Småsnacks som ikke metter i det hele tatt?

Ikke stappmett, men spise slik at du er passe mett etter 10-20 min. Dette må læres.

Mange dager spiser jeg kun 2-to(ikke skrivefeil) ganger. Er jeg ikke sulten, spiser jeg ikke.

Igjen denne gamle tanken:

"Men hvordan kan man ellers sørge for at man holder seg mett mellom måltidene? Småsnacks som ikke metter i det hele tatt?"

Spiser du fett istedenfor karbo har du ikke bruk for melloåltider. Mellommåltider er for karbo-spisere ala GR. Da må man passe på blodsukkeret. Med lavkarbo, altså under ca-70 karb.pr dag er blodsukkeret stabilt. Og da oppstår heller ikke stuphunger. Og i følge "Bedre uten brød" er sjkæringspunket for sunn lavkarbo omtrent der. Mange velger å ligge lavere fordi det er behagelig.

Lavkarbo kan det være om du spiser mindre enn 200 karb. om dagen. Men skal du ned i vekt må de strupe til 15-20. Og de skal komme fra grønnsaker i størst mulig grad.For å svi av flesk benytter man kostindusert ketose. Da må antall karbohydrater ned, (15-20) slik at kroppen kommer i Ketose. Søk på forumet og les.

Kjøp ketolyseboka, les og lær. Alt står forklart der. Eller gjør et søk her på lavkarbo og les.

Det tar tid å tenke annerledes.

Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat