|
Sv: Småsvimmel og uvel
Sitat:
Vel, folk er forskjellige.
Nja, dette er i kostholdssammenheng en pussig sak. Selvsagt er vi forskjellige, men vi er alle avhengig av å spise det vår egen kropp tåler. Og vi trenger næring som kroppen er laget for. Og spiser vi feil blir vi feite. Slik at dette er ganske likt for de fleste.
Opprinnelig lagt inn av Embla, her.
Vel, folk er forskjellige. Det som gjorde at jeg gikk opp i vekt var til syvende og sist at jeg begynte å sitte for mye i ro. For et par år siden var jeg svært aktiv og drev mye med sport og til tross for at jeg stappet i meg karbohydrater, junkfood, brus og annet søl la jeg ikke på meg i det hele tatt. Det var først da jeg begynte å velge PC'en eller TV'en foran fjellturer og trening at kiloene kom rullende, nettopp fordi jeg fortsatte å spise som før.
Du blir ikke feit av riktig mat. Ikke om du bare ligger på sofaen en gang. Dyr i fangenskap har vist det i mange år. Får de maten de er laget for å spise, blir de ikke feite.
Sukker, hvitt mel, brus og junkfood er ikke bare dårlig mat, det er også tildels farlig mat om du er slank eller ikke. Karbohydrater, fett, transfett og mye salt i kostholdet,er som du sikkert vet, noe av det som gjør folk syke.
Og om du løper kiloene av, vil konsekvensene inne i kroppen være dårlige. Her i Trøndelag kaller vi det for å være "innfeit" eller "innifeit". Tynne folk som likevel får hjertetrøbbel og blir sjuke. Uttrykket er jo feil selvsagt, fordi fettet får skylda. Vi skulle vel heller kalt det "sukkertett" eller noe sånt.
Du har etter det jeg kan forstå ganske enkle valg nå. Enten å legge om kostholdet til lavkarbo og spise deg ned i vekt. Eller fortsette med det du antyder og løpe det bort. Det går jo an. Men sunt er det ikke. Du er jo ung, og det er nye lettere å korrigere nå, enn om enda 50 kilo. Jeg vet ikke hvor mye overvekt du har å slite med, men er det mer enn 10-15 kilo er lavkarbo veldig effektivt. Men du MÅ gjøre et valg. Enten Grete Rohde-måten med litt av alt, lite mat, kosemerker eller lære deg hvodan kroppen virker. Hvordan hormonene virker i kroppen. Hvordan insulin-utskillelse bidrar til fett-lagring, og hvordan et langvarig karbohydrat/fett kosthold virker på disse.
Så ja, jeg tror faktisk det er mulig å gå ned i vekt ved å vise måtehold med hva man spiser i tillegg til å bedrive fysisk aktivitet, uten å måtte følge bestemte diettplaner. Folk er som sagt forskjellige og det som virker for noen vil gjerne være fullstendig nyttesløst for andre.
Jepp, slik er det. Vi tror gjerne det. Og jeg trodde det samme for 50 kilo siden. Problemet er bare at det du sier her er den mest effektive måten å legge PÅ seg med. Og en av grunnene til at vi blir jo-jo slankere og Grete Rohdes bankkonto også blir fetere.
Dersom dette uansett ikke fungerer og jeg går minimalt ned i vekt til tross for sunt kosthold og mye trening vil jeg heller velge meg ut én bestemt filosofi
Punkt 1.) Mye trening vil få deg ned i vekt. På en egentlig usunn måte kostholdsmessig sett.
Punkt 2.) Trening er IKKE nødvendig for å gå ned i vekt hvis du spiser det kroppen er laget for.
Punkt 3.) Trening er godt og mosjon styrker oss. Men det er en bonus.
Punkt 4.) Er målet bare å bli slank fort, er det bare å løpe seg ned. Jeg har selv gjort det opptil mange ganger. Veldig effektivt i lengden det også. Særlig for å legge på seg.
Punkt 5.) IKKE finn opp kruttet på nytt. Les og sett deg inn i hvordan kroppen virker. Finn en filosofi, lavkarbo selvsagt, du kan leve med for resten av livet.
Med noen få kilo for mye er Lindberg fint. Er du mye overvektig er Ketolyse fint.
Hele poenget er at du er ung enda, og kan rette opp mye ganske fort. Huden din er elastisk enda, og sporene etter ditt dårlige kosthold kan i stor gra repareres.
Ikke legg om kostholdet for å bli slank.
Legg om kostholdet for å leve bedre og leve sunt. Da ender du opp som slank.

|