Vis enkelt innlegg
Gammel 13-01-08, 12:11   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - jeg ØKER i vekt!

Det er helt umulig å si akkurat hva som gjøre at du øker i vekt. MEN en vektforskjell på 500 gram +/- er absolutt IKKE unormalt. Vekten kan faktisk variere +/- 1.5-2 kg på en uke uten at det er noe "galt". Det har med vannbalansen i kroppen å gjøre og hva du har spist og/eller inntatt av medisiner/behandling etc.

En sannsynlig forklaring i ditt tilfelle peker du jo på selv:

Sitat:

Jeg har hatt migrene 3-4 ganger denne uken og tar tabletter for det.
Jeg har drukket 1-2 bokser med cola light enkelte dager.
Jeg sliter med kroniskt obstruktiv søvnapné og er i innkjøringsfase for å bruke c-pap igjen. (vet at sønvapne skaper mye trøbbel i kroppen)

Og det er bare snakk om 500 gram.... Det er veldig lite og noe mange opplever de første par -tre ukene av en ketogen diett. Selv om det er surt å se opp 0.5 kg på vekta er det ikke en langvarig jevn vektoppgang og du MÅ la kroppen din få tid til å venne seg til kostholdet når du legger om. Og for kroppen tar det som regel lenger og lenger tid før den venner seg til nye ting, - du har hatt ditt "golden moment" og må slite for det denne gangen. Vi er flere som har opplevd dette.

Om vi tar en titt på maten din og ser på menyen din, så ser jeg ikke helt hvordan alt det du spiser kun gir 15 karbohydrater. For emg ser det mye mer ut. Men så vet jeg heller ikke hvordan du regner. Om du veier eller bare tar det på slump. I tillegg spiser du ting som er kjent for å hemme vektnedgang. Du har også litt av GR tankegangen igjen, det med å spise ofte. Du behøver ikke det når du går på ketolysekuren, men om du er sulten må du jo spise. Det betyr også noe HVA du spiser. Jeg hadde lagt på meg om jeg hadde spist det du spiser, men vi er jo så forskjellige ! Mine kommentarer i rødt:

Sitat:

Gjennomsnitts dag ser slik ut
Frokost:
1/2 liter vann
1-2 lollypopbrød med krabbe, majones, dill og skinke, majones og grønt

Denne ser grei ut.

Eller
1/2 liter vann
8 løvtynne skiver bacon, fetaost og 2 stekte egg

Her har jeg før sagt at 8 skiver bacon (selv om de er løvtynne) er for mye i et måltid. Jeg merket selv av baconet vinder vann. Bytt ut 4 skiver - det betyr det bare at magen din må venne seg til litt mindre mengde og 4 løvtynne skiver tar ikke så mye plass at du forblir sulten. Det er i så fall psykisk og noe du må venne deg til.

trening etter frokost med min. 1 liter vanninntak.

Du har akkurat drukket 1/2 liter vann til frokosten og så hiver du innpå 1 hel liter etter trening ? Det er for mye vann på for kort tid. Bør kuttes ned til 1/2 liter.

Lunch:
1/2 liter vann
Grønnsakstallerken med diverse grønnsaker, asparges, agurk, salat, reddikk, liten tomat. 1/2 kylling
Dressing av rømme tilsatt krydder eller dressing av olje, eddik og hvitløk

1/2 liter vann inntas i løpet av ettermiddagen.

Flott

Mellommåltid
1/2 liter vann
Ostebiter og stangselleri eller
rømmegrøt
eller resten av lunchen
eller hvis jeg ikke har brukt brød til frokost så tar jeg l en skive ollypopbrød nå.

Personlig syns jeg det er litt mye med rømmegrøt som mellom måltid. Mellommåltider er "snacs" som ostebiter og stangselleri, elle som du skriver rester etter lunch. Brødskive MED pålegg og rømmegrøt blir kanskje for mye - ikke for deg - men for kroppen din ?

Middag
1/2 liter vann
Stekt biff
champingnon saus med rømme, fløte og hvitløk
nytrukne aspargestopper

Flott !
Men tenk litt på hvor store mengder fløte og rømme du spiser i løpet av den dag. Fløte en en kjent partystopper, det er derfor Atkins anbefaler max inntak..... selv om Ketolysekurn tillater mer betyr det ikke at det funker for DIN kropp.

Kvelds
30 gr. peanøtter, eller noen ifa pastiller
eller ostebiter eller
en bitteliten klatt sjokolademousse (avh. av hva dagens inntak har vært i karbohydrater)
VANN

Peanøtter er de nøttene som inneholder mest karbohydrater med sine 10,9 karber pr 100 gram. De er også salte. I dine 30 gram har du da inntatt over 3 karber bare i nøtter. Ikke mye, men mye når maxgrensen din er 15.

Sitat:

Hvorfor går man opp når ketostixen er lilla hele tiden?Jeg gikk svært suksessfullt ned på Atkins første gangen jeg forsøkte det, raste ned i vekt bokstavelig talt. Alle de andre gangene jeg har forsøkt Atkins før har jeg ikke lyktes, står bom stille på vekten.

Fargen på Ketostix viser ikke om du tar av eller ei. Den viser bare at du har ketoner i urinen. Mange har lilla stix uten å ta av og enda flere har blank stix men tar av. Ketostixen er kun en indikator på at du har ketoner fra fett i urinen, de sier ikke hva slags fett.

Som tidligere nevnt er det vanlig at det blir vanskeligere og vanskeligere å utnytte ketose for vektnedgang. Dess flere ganger du gjør det, dess vanskeligere blir det. Og denne gangen følger du heller ikke Atkins. Du har valgt å følge Ketolysekuren fordi det gir deg andre matvalg og ikke er så streng som Atkins. Det kan hende at det du nå "får lov til" hindrer vektnedgang på samme måte. Det handler ikke om vha du "får lov til" men hvordan det du gjør virker på DIN kropp !

Som sagt har jeg en liten mistanke om at du ikke har regnet helt rett på karbene. Om du kan gi meg nøyaktig mengde på det du har spist i menyen din, kan jeg legge det inn i Fitday (bruker du ikke det selv ?).

Konklusjon:
Jeg tror du spiser mer enn du tror
Jeg tror at noen av matvarene du spiser ikke er "venner med" kroppen din.
Jeg syns du drikker for mye vann på en gang. Den totale mengden er flott, men den bør fordeles bedre utover dagen. Det er bedre med 2,5 dl hver gang fordelt over flere ganger enn 1/2 liter om gangen og skjeldnere.
Jeg tror du stresser litt om dagen og stress hormoner er også vektnedgangshemmende.
Du sover dårlig og lite og det er iallefall en ting som hemmer vekttap

Du må gi det tid og være tålmodig, Jeg vet det ikke er lett, men det er vikig at du skrur ned forventningene litt. Du vil aldri kunne ta av så fort som du gjorde med Atkins første gangen. Du kan ta av raskere enn det du gjør nå, men det betyr at du må være strengere med deg selv og kutte ut matvarer som kan hemme vekttap,.

Vet ikke om dette er noe hjelp, jeg ser jo at det ikke er så mye trøst. Men trøst hjelper deg ikke å gå ned !