|
Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?
Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.
Hei
Korrekt,Kolseterol kan gå litt opp i starten for så å gå ned når kroppen er tilvennet ketose. MEN jeg vet at mange bedriftsleger tar prøver i hytt og vær, bla, kolesterol på mennesker som ikke er fastende.
Hvor høy var din ferritin? er den over 1000 kan du ha hemokromatose. Er den under har du det neppe og trenger kansjke ikke blodtapping, men meld deg evt som bloddonor 
Det finnes gentest for å sjekke ut om du er bærer av hemokromatose gen med et eller to gener for hemokromatose. de med to kan utvikle sykdommen hemokromatose med skader på lever og buksputtkjertel ofte når de blir 50 -60 år gamle 
Å ha gener for for høyt opptak av jern er ingen sykdom!
Vennlig Hilsen
Torkil
Hei!
Og takk for svar!
Prøven (S-ferritin) min har de to siste gangene vært på 205 og 216 (ref område 10-165). Prøvesvarene mine er jo langt unna 1000, men leste på nett at kvinner med verdier fra 150-200 burde sjekke seg med tanke på Hematomakrose. Det er vel kanskje mer en tilstand enn en sykdom, men ille nok hvis det ikke blir fulgt opp. Min mor ble tappet for blod en gang i uken i ett halvt år når det ble oppdaget på henne og hun hadde langt fra noe 1000 i verdier, men det er kanskje forskjellige referanser.
Ellers kan jeg bekrefte som du sier, kolestrolprøven min ble ikke tatt fastende...og det er kanskje ganske så viktig?
Hilsen Trinelise
|