Sykdom er sammensatt. Det finnes mange forskjellige type sykdommer, og termen "sykdom" er muligens for bred. Kanskje "plager" er et bedre ord.
Man har de fysiske sykdommene. Kreft. Hiv/aids. Malaria. Hjernehinnebetennelse.
De psykiske sykdommene. Diverse personlighetsforstyrelser. Schizofreni. Manisk depressiv.
Sykdom vs. lidelse. Hva er sykdom? Hva er lidelse?
Man kan ha kreft, og bli deprimert. Få angst, noe som er en lidelse.
Man kan ha en personlighetsforstyrrelse, som igjen gir utslag i psykosomatiske plager. Smerte i nakke, rygg, mage.
Psykiske sammenbrudd kan gi synsforstyrrelser. Man kan høre lyder.
Anorexia. Er det psykisk eller fysisk? (mange er uenige om dette)
Så;
Om det er en gruppe som har samme type sykdom - har de lik effekt av lik behandling? Nei. Fordi de er individer, og kroppen og psyken deres fungerer forskjellig.
--
Opprinnelig lagt inn av marianne
Jeg tror i stor grad sykdom er noe vi trenger der og da. Jeg provoserer sikkert når jeg skriver dette - for jeg provoserer meg selv når jeg skriver det.
Ja, du provoserer meg, marianne Jeg tror ikke vi blir forkjølet fordi vi trenger en pause, jeg tror at vi blir forkjølet fordi vi blir smittet av noen andre som er forkjølet. Om man på det tidspunktet har dårlig immunforsvar, så kan jo det evt. skyldes stress og andre ting - at man trenger en pause.
Det jeg mener, er at sykdom er så sammensatt. Så ufattelig sammensatt.
Opprinnelig lagt inn av themonk
Kroppen er så uhyre kompleks og vi ligger så utrolig langt unna å vite alt om kroppen. (Vi vet kanskje mer om de ytterste planetene i solsystemet?)
Det tror jeg så absolutt ikke. Vi vet mye om menneskekroppen. Men vi vet ikke alt, om hvordan den er sammensatt. Enda. Men den tiden kommer nok. Vi utvikles stadig som mennesker. Men.. er målet å ha oversikt over alt? Ha kontroll over alt som skjer i kroppen? Kan vi noensinne det? Jeg tror ikke det. Iallfall ikke i forhold til psykiske sykdommer og lidelser.
Bare noen tanker fra meg