Tråd: Sverige
Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-08, 00:08   #5
martefie
Medlem

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Sverige

Cottage cheese (Keso i Sverige)
Kesam (Kesella)

Mye billigere, fiffige smakskombinasjoner. Og kan fryses!! Jeg kjøper til jeg blir flau, og fryser ned og tiner gjerne i mikro. Funker knallbra.

Youghurt er billigere og også morsommere. Mange varianter uten sukker bl a.

Ost, kan være billigere.

Frosne brekkbønner, frossen blomkål, frossen paprika. Kjempebillig. Blomkålen er glimrende til blomkålmos og sånn. (Best utvalg på Maximat på NYE Nordbysenteret)

Kylling, kjøp en litt dyr svensk variant. De som er "mer utenlandske enn det" inneholder så mye vann.
Kjøttpålegg. Jeg kjøper mye skalker. Det koster noe sånt som 50 kr/kg og er helt supert i salater og gryter og sånn.
Svensk bacon er ikke så bra, synes jeg. Mye vann i den.
Kjøttdeigen fikk litt pes rett før jul da det kom frem at de malte opp kjøtt som hadde gått ut på dato og solgte det som kjøttdeig. Svensk kjøttdeig er forøvrig en blanding av svin og storfe. Vanlig kjøttdeig av storfe heter karbonadedeig.

Ellers har svenskene kommet lenger enn oss på GI mat og sånn. Mye bra i hyllene.

(Nå er jeg SB, så jeg spiser nok mer karbo enn ketolysefolket... Jeg kjøper også quinoa og fullkornspasta)
(Og jepp, jeg bor i området )

martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat