|
Sv: Hard trening og lavkarbo?
Energibunten: Jeg driver stadig å tester ulike metoder når det gjelder min trening. Jeg har nå spist lavcarbo i snart 3 måneder og har vært så langt forsiktig med lengre økter på alt for høy intensitet, men prøver å tøye denne strikken lengre og lengre.
På nyttårsaften spiste jeg kun frokost, ventet ca 2 timer, gikk ca 6 km på ski i høyt tempo, uten inntak av drikke underveis. Tok så en halv times pause med litt inntak av kosttilskudd, deretter løp jeg 1 mil, også dette i ganske høyt tempo, uten drikke. Det jeg hele tiden prøver å finne ut med dette er hvor lenge jeg kan holde det gående med lite inntak av karbo/væske og likevel unngå å møte veggen med kramper, føling etc. Konklusjonen så langt er at jeg er ikke i nærheten av å møte veggen!
Intervaller funker også som nevnt utmerket. Jeg skal nå prøve å øke lengden på disse etterhvert til en intervall på f.eks 30 eller 45 min i en litt lavere intensitet. Uansett blir dette økter som "barnelærdommen" sier må gjennomføres med masse karbo. Jeg vil bevise det motsatte!
I april begynner jeg så smått å konkurere litt også og da får jeg virkelig svar på hva lavkarbo gir av resultater.
Når det gjelder protein før og etter trening, så er det kanskje en innbildining, men jeg føler meg litt tyngre i kroppen med inntak av mye protein før trening. At jeg tar den etter trening er for å bedre restitusjonen.