Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-07, 15:46   #11
indi
Seniormedlem

indi sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Sv: Ketolyse/lavkarbo og Diabetes 2

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Dette dilemma kommer jeg i ganske ofte. Jeg ser ting som jeg vet er ille, men skal jeg si ifra?. Når eg sitter ved en buffet og ser en person med kolesterolavlejringer i øyelokkene (et sikkert tegn på hyperkolesterolemi) vedkommende er overvektig og spiser alt det han ikke burde gjøre. Han har 2-5 ganger forhøyet risiko for hjerteinfarkt og slag, sammenliknet med gjennomsnitsbefolkningen.
Skal man da si ifra?. Dilemmaet er å påføre en lykkelig person en betydelig bekymring, men muligheten for betydelig risikoreduksjon for sykdom, eller la vedkommende leve videre i lykkelig uvitenhet til den dag det smeller.
Jeg har ikke noe fasit. Men Eva har et glupt poeng med å la personen komme til seg å stille spørsmål, da kan man si sin åpenhjertige mening.

Godt nyttår

Torkil

Antar at du som lege kanskje føler at du er i en litt spesiell situasjon når det gjelder dette... Og at det muligens gjør det vanskeligere!
Men jeg ville jo sagt at man ikke skal si fra. Hvis det gjaldt en nær venn, ville jeg nok kanskje hinta om at vedkommende burde ta seg en tur og fått en sjekk hos lege, men å si fra om noe sånn til en fremmed, ville være helt feil. Og om noen hadde kommet bort til meg og sagt noe slikt på en hotellbuffet, hadde jeg blitt relativt forbanna! Og for den del, det kan være at den personen du gjerne ville sagt dette til har sin første utskeielse etter en seks måneders slankekur...

Tilsvarende vil jeg nok heller sjelden si fra til en som sykler uten hjelm, at han burde finne den fram... Eller påpeke for motorsyklister og basehoppere at det de driver med faktisk er farlig... For ikke å snakke om røykere! Og rusmisbrukere...

Men det er en interessant diskusjon!

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat