Vis enkelt innlegg
Gammel 14-12-07, 18:29   #8
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva når fettet er borte??

Opprinnelig lagt inn av søtekrølle, her.

Har hørt på ulike forelesninger om fettforbrenning, og mener at jeg har hørt følgende:

På lavkarbodietter forbrenner du fettet, siden det er lite karbohydrater å ta av, men når fettlageret er oppbrukt (du er slank) så må kroppen begynne å forbrenne musklene slik at de også vil bli "misbrukt" på lavkarbo-dietter...

Håper på mange gode svar her nå

Syns du skal ta deg en tur på biblioteket for å låne litt lavkarbo bøker jeg. Bl.a. "Slank med Ketolysekuren" og "Bedre uten brød".

Men til spørsmålet ditt. Det er kun i ketose at kroppen bruker kun fett som forbrenning. Ketosen påvirker heller ikke muskelbyggingen og tærer heller ikke på muskler så lenge du får i deg nok proteiner og fett. Fett er også viktig i kosrholdet fordi fett gir kroppen beskjed om å brenne fett (og ikke muskler). Viktig med et blansert kosthold ! Spiser du lavkalori og lavfett i lengre tid DA vil det tære på musklene ! Du tar av, men mister muskler - det er IKKE noe lurt !

Er du normalvektig eller har nådd målet skal du jo heller ikke lenger spise ketogent. Her tror jeg du blandet igjen og tror at lavkarbo=ketose. Det har jeg forklart deg i en av de andre trådene dine at det IKKE er.

Når du spiser etter en vedlikeholdsmodell er det viktig å ha kost i balanse. Dvs. da spiser du tilsrekkelig karbohydrater/fett/proteiner til at kroppen har nok næring og den vil IKKE tære på muskler. For å snu litt på det (nå gjentar jeg igjen her): Hva er det med sukker, stivelseholdige produkter som pasta, ris og poteter som er sunt og viktig for muskelbygging ?

Påstanden om at "kroppen vil tære på musklene når fettlageret er oppbrukt" er en myte og grov feilinformasjon. Det er ikke slik at lavkarbo kosthold fungerer. Fettlageret blir ikke oppbrukt