|
Sv: Er det noen her som har fått "drahjelp" av medisinering?
Det virker litt rart hvis du skal få medisiner for vektnedgang med såpass lav BMI.
Jeg har en BMI på 36, men siden jeg ikke er genetisk disponert for "fedmesykdommer" og i tillegg har finfine blodprøver ville legen at jeg heller skulle prøve et lavkarbo kosthold først i stedet for medisiner, og spise MER for å booste forbrenninga (har spist for lite over laaaang tid).
Nå skal det sies at jeg gikk på Xenical for ca 7 år siden, og jeg gikk da ned 7 kg i løpet av en sommer. Xenical gjorde at jeg ble tvunget til å kutte ned på fettet (den gang spiste jeg en del fett). Om det var Xenicalen som hjalp meg, eller om det var kostholdsendringen + det at jeg begynte å trene litt som hjalp meg vet jeg ikke ...
Xenical virker i hvert fall som en slags "fettblokker", slik at en del av fettet du får i deg går rett gjennom. Bivirkningene er derfor kun lokalt i tarmen, og man kan få såkalt fettdiare. Siden det kan være svært ubehagelig blir man rett og slett "tvunget" til å leve på et fettfattig kosthold.
Reductil virker inn på appetittsenteret ved at man blir fortere mett, i tillegg opprettholder den en normal forbrenning selv på lavt kaloriinntak. Men Reductil kan desverre ha en del "stygge" bivirkninger. Det er visst ganske vanlig med forstoppelse, ellers kan det nevnes blodtrykksøkning, hjertebank, angst og depresjon som mulige bivirkninger. Jeg har ikke prøvd disse, jeg har en sykehistorie med angst og depresjoner, så det er vel ikke så aktuelt å prøve disse heller. Men jeg vet om en del som har god erfaring med reductil for å gå ned i vekt (om de holder vekten etterpå gjenstår å se)
Det siste middelet er Acomplia. Dette vet jeg ikke noe særlig om, men jeg leste for kort tid siden at det var satt på en eller annen overvåkningsliste pga slemme bivirkninger.
Håper dette var litt mer oppklarende for deg.
Men igjen, med din BMI virker det litt rart hvis det er denne typen medikamenter legen din vil sette deg på. Du nevner jo at du har slitt psykisk, så det kan kanskje være antidepressiva e.l. hun har ment? Vær da oppmerksom at flesteparten av antidepressiva har vektøkning som bivirkning, det har jeg smertelig erfart ...
|