|
Sv: Egg
Åh det er så forskjellig, alt etter hva jeg har lyst på. Jeg bruker feks. 2 rå egg i smoothiesen min, drikker halve og fryser ned rester i ispinneformer til min datter. Vi er også VELDIG glade i bløtkokt egg, begge to, så det prøver vi å spise hver dag (ett hver). Hardkokte egg bruker jeg mye på brødskiven (lavkarbobrød eller Lindberg-brød) eller jeg lager Djevleegg som smaker fantastisk godt (oppskrift lenger nede i tråden). Eggesalat lager jeg også endel. Omelett kan vi godt ha til lunsj eller middag. Jeg bare elsker egg, altså!
Djevle-egg:
Hardkok egg, så mange du vil (de kan godt oppbevares kokte i kjøleskapet i noen dager). Legg dem i iskaldt vann så fort de er ferdig kokte, da er det mye lettere å få av skallet. La dem avkjøles helt og skrell dem. Del dem forsiktig i to med en kniv dyppet i vann (da henger ikke plommen på kniven). Grav forsiktig ut plommen fra halvdelene med en skje, pass på så ikke hviten går i stykker. Ha plommene i en liten bolle, tilsett 1-2 ss majones, litt karri, 1-2 ts rømme, salt, pepper og annet du liker. Kapers eller hakket sylteagurk er godt. Bland alt til en masse og ha massen tilbake i eggehvitene. Dette er små himmelriks munnfuller.