|
Sv: Fibromyalgi?
Hei,
Jeg har ikke noe konkret råd til deg, det eneste jeg kan fortelle er hvordan det var for meg. Jeg fikk veldig vondt i den ene armen for ca 2 måneder siden og gikk til en massasjeterapeut. Det viste seg at jeg hadde betennelse i BEGGE armene, fra nakken og ned i hendene. Hun ba meg kontake fastlegen min ASAP.
Det gjorde jeg og han skrev ut betennelsesdempende og sendte meg ut døra før 5 min var gått. Det var en 10-dagers kur og det ble litt bedre, men da jeg sluttet å ta medisinen gjorde det enda vondere.
Jeg kontaktet derfor bedriftslegen vår fordi jeg alltid har blitt hørt bedre der. Legen sa at dette var snakk om muskelsmerter og hun ga meg henvisning til fysioterapeut. Fysioterapeuten konstaterte raskt at jeg har fibromyalgi, og hun sa at dette var noe mange var skeptisk til så
det beste var å snakke om muskelspenninger.
Jeg er nå 100 % sykmeldt og går til behandling og trening 2 ganger i uka. I tillegg skal jeg gå turer hver dag og gjøre enkle øvelser hjemme.
Jeg sliter med overvekt og har avsluttet alle forsøk på dietter - jeg har prøvd mange med små resultater, og dette kan skyldes nettopp fibromyalgien. jeg må først få disse spenningene ut av kropp før jeg kan regne med at det vil skje noe på vekten.
Hvis fastlegen er en bla bla person - noe mange av dem dessverre er har jeg inntrykk av, så hva meg bedriftslegen? Det er dyrere men de tar seg som regel tid til å prate.
Lykke til!
|