|
Sv: Vanskelig dette
Opprinnelig lagt inn av Hjørdis, her.
Nederst på side 132 i boka mi står det om "Enkel fremdriftsplan for vektreduksjon". Ikkeno om oljer. Kanskje vi ikke har samme bok ?
Vi har nok ikke det . Min bok er pocketutgave, redigert utgave fra 2007 og på side 132 står følgende: "Jeg steker en stor del av maten min, og da bruker jeg stekefett eller en blanding av olivenolje og smør. Jeg har mistro til andre matoljer, inkludert rapsolje". På side 22 står det: "Rapsolje og lignende produkter er moderne oppfnnelser". Og Skaldeman vil jo kun bruke naturlig mat.
Ah, da skjønner jeg. Dvs. hva han mener. Tolkningen din forstår jeg ikke helt ... Hvor fikk du det fra at det var farlig eller fyfy ? OG at andre ting enn akkurat det han spesifikt nevner er unaturlig og derved skadelig ? Det blir vel å ta det litt for bokstavelig og tillegge herren noe mer meninger og kunnskap enn det han har ?
Men for å gå inn på hva han faktisk har skrevet klart og tydelig:
Skal du steke mat er det flott med en blanding av olivenolje og smør.
Det er helt riktig. Enten det eller kokosolje er faktisk det som er best (tåler varme best uten å ødelegges) og det som anbefales av de fleste. I tillegg har vi klaret smør. Det har de kanskje heller ikke i Sverige, men i Norge er det iallefall slik man gjorde det i "gamle dager".
Generelt sett skal ikke kaldpressede oljer alene brukes til stekning eller varmes for mye opp. Årsaken er TRANSFETT. Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg). Og da er den ødelagt. Hvor mye varme oljen tåler er forskjellig fra olje til olje. Noen har lavt rykepunkt, andre har høyt.
Han har mistro til andre oljer og kaller det moderne oppfinnelser. Det må være i Sverige det da I Norge er det produsert rapsolje lenge før olivenoljen kom til landet. Siden midten på 50-tallet faktisk. Se link. Moderne kan det neppe kalles. (http://matportalen.no/Saker/1156933382.55 ) Mye raps her, men lite oliven - for å si det sånn. Og han sier som sagt heller ikke at det er farlig, det er din oppfatning - han har bare en mistro !
For å gjøre det helt klart, så er alle kaldpressede oljer er like "naturlige" som olivenolje ! Hva som er moderne og naturlig må da bare komme an på hva man er vant til og har hatt tilgjengelig. Ellers ser det nesten ut som det er mangel på kunnskap.
I internasjonale Stavanger var det f.eks. vanlig med oliven- og nøtte-, avocado oljer tidlig på 70-tallet da oljefolka kom. Italienere og franskmenn har satt sitt preg på matstellet i oljebyen og der oljefolket ferdes. Dessverre kom den amerikanske påvirkningen også, - med masse pose/ferdigmat/kakemixer etc. Akkurat den kunne vi klart oss uten.
Da tror jeg vi har oppklart saken - og jeg finner ikke mer å si ...akkurat nå.
Flott at du vil lese Torkil sin bok. Den forteller litt mer om vitenskapen bak lavkarbo/ketogen kost og hvorfor det funker.
Du behøver heller ikke å lage ting av bakemikser og søtstoff. Det aller best er jo om du kan klare å holde deg til ren naturlig mat og ikke måtte lage erstatninger før alt man før ville spist med karber i ! Det er DU som bestemmer hva du skal spise. Og ren mat vil alltid være best !