Vis enkelt innlegg
Gammel 29-10-07, 20:42   #7
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig dette

Opprinnelig lagt inn av Hjørdis, her.

Nille, jeg tenker på Skaldeman som jeg har satt som filosofi. Ingen oljer, bortsett fra olivenolje er godkjent, all sukkererstatning ,innkl lettbrus, er skadelig, grønnsaker under jorda gjør at du ikke går ned i vekt, frukt er fy,fy. etc.etc. Vet at mange går ned i vekt med det, men jeg er betenkt for min egen del, og da er det vel ikke noen god ide..

Da skal i ta litt Skaldeman-myte og fakta da ?

Presiserer at Skaldeman er journalist som har slanket seg og skrevet en bok om det. Han er ikke ernæringsfysiolog eller lege og har kun skrevet om egne erfaringer. Han mener å "ha sett lyset" og at hans kosthold er det eneste rette for ALLE, - med muligens unntak for kvinner. Han sier at han ikke gir helseråd, en vektreduksjonsråd. Og at om du følger hans anbefalinger gjør det på eget ansvar. Hm. Det var tillitsvekkende.

Men uansett.... De tingene han mener er "skadelig" er ikke unikt for hans diett. Det er likt for alle lavkarbo dietter. Han har ikke funnet opp kruttet, for å si det sånn. Han har bare funnet SIN måte å bruke det på !

Men litt fakta:

• Alle kaldpressede oljer er OK og ikke farlige/skadelige. Skaldeman sier IKKE at alle oljer untatt olivenolje er farlige. Jeg har lest boka hans flere ganger og har iallefall ikke funnet det noe sted. I diskusjoner vi har hatt oppforderer han til å innta naturlig fett. I den sammenheng er vel faktum at kaldpressede oljer faktisk er naturlig fett og sunnere/bedre enn mye at det såkalte "naturlige fettet" som f.eks. animalsk fett. Fett/naturlig fett er derfor heller ikke unikt for Skaldeman. Litt mertvilsomt er vel muligens at han anbefaler mengder majones, en vare som iallefall i norsk produksjon ikke kan garanteres å være fri for transfettsyrer som de fleste er enige om at ikke er sunt. Kaldpressede oljer og naturlig fett anbefales i alle lavkarbo dietter, også Ketolysekuren
  • At grønnsaker under jorda gjør at du ikke går ned i vekt, - er riktig - for noen, men på langt nær alle !! Men "tilfeldighetene" vil at ingen lavkarbo dietter anbefaler stort forbruk av rotfrukter. Fordi de ligger høyt i karber og har høy GI. Dette er altså ikke enestående for Skaldeman. Ketolysekuren anbefaler heller ikke rotfrukter.
  • At frukt er fy,fy er likt på alle lavkarbo dietter. Den inneholder fruktsukker som skaper ubalanse i blodsukkeret og fører til søtsgug og i verste tilfelle vektoppgang.
  • Kunstig søtstoff er omdiskutert og da spesielt Aspartame. Dette er det ingen dietter som direkte anbefaler. De fleste advarer mot overdreven inntak av kunstig søtstoff. Også Ketolysekuren. Kunstig søtstoff i små mengder er ikke bevist skadelig for noen. Men det anbefales altså IKKE fordi det kan skape ubalanse i blodsukkeret og skape søtsug.
Det finnes INGEN filosofi eller diett som er rett for ALLE. Det er derfor hver og enkelt må finne SIN måte. For å finne SIN måte er det veldig greit å gjøre seg kjent med en filosofi (eller flere) - lære om kosthold og ikke minst sin egen kropp. Og ut fra det finne frem til et unikt kosthold som passer akkurat DEG. Noen trenger å bli holdt i hånda gjennom hele prosessen. Å ha en oppskrift fra A til Å. Så MÅ man lære seg å justere etterhvert som ting viser seg å IKKE funke. Det som funker er det ikke vits å endre på. Men dette har ikke bare med å gjøre hva som er sunt eller usunt - eller farlig/ikke farlig å gjøre. Til slutt ender det opp med et slags vedlikeholdskosthold uansett. Uansett kan ikke Skaldeman påstå at hans diett er sunnere enn Ketolyskuren, for det er den ikke. Men det påstår han da heller ikke. Som sagt "han ikke gir helseråd, men vektreduksjonsråd. Og at om du følger hans anbefalinger gjør det på eget ansvar."

Hva hans tilhengere velger å tro/mene er en annen sak. Men hvorfor er det så få av dem ? Er det fordi dietten er vanskelig (ensidig/kjedelig) å følge i lengden ? Er det mangel på support og støtte. Eller ? Jeg tror det. Vi har mast på ham om å komme hit oftere og bruke lit tid på fansen sin. Jeg håper han finner tid til dette etterhvert. De som tror på ham fortjener det.

Oooops, tjener Skaldeman penger på dietten sin han også, - javisst gjør han det ! De er derfor han ikkehar tid til å svare

Om det funker for deg på Skaldeman er det flott, og da er det jo bare å fortsette. Det er mange her som har prøvd det og funnet at det funker. Minst like mange har funnet det motsatt. At det IKKE funker. Det er faktisk flere (iallfall her i Norge) som går ned på ketolysekuren enn Skaldeman. Overveldende mange fler. Hvorfor kan man bare spekulere i. Men den ene behøver ikke utelate den andre.

Vi er alle forskjellige og trenger/tåler forskjellig kosthold. Så får vi finne ut hva det er og ta hjelpen fra den vi mener gir oss best hjelp/resultat.