Vis enkelt innlegg
Gammel 25-10-07, 19:26   #24
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Men hvordan regulerer du det da??

Jeg regulerer ikke i det hele tatt jeg. Jeg tar ikke medisiner. En av årsakene er at jeg blir så dårlig av medisinene. Alle andre blodtester er fine og ligger i motsatt ende av skalaen - jeg veldig lave fettverdier/triglyserider, så jeg er ikke i faresonen for kolesterol relaterte sykdommer/problemer. Kolesterolet ligger på jevnt 8.3-8.6 og er i den lave enden av skaleen. Og årsaken til at de andre prøvene er så flotte tror legen er på grunn av lavkarbo kosthold.

Og husk, Torkil sier IKKE at det er farlig å gå på Ketolyse, han sier IKKE at det er farlig, men at det ikke er bevist å være ufarlig

Jeg sier ikke at dere skal gå på Ketolysekuren, men om man går til legen og får sjekket ut OM det er FH og ser hvordan de andre blodprøvene ligger an, så må man ta avgjørelsen ut fra det. Altså ut fra hva man virkelig har. Ikke ut fra hva man kanskje tror at man har !

Alle som har FH eller vanlig høyt kolesterol dør ikke av tette blodårer og hjerteinfarkt. Det er flere faktorer som må til. Bl.a. kosthold og triglyseridnivå etc. Min svigermor er sett på som "verdens sunneste". Trimmer masse, danser, sykler, går tur. Spiser etter næringsrådets kostholds pyramide. Hun har (vanlig) høyt kolesterol og har vært medisinert for dette i mange år (40 år eller slikt). Da hun fikk hjerteinfarkt viste det seg at årene var spuns tette. Selv med "sundt norsk kosthold" og statiner mot kolesterol som holdt det nede mot 4-5 som skal være normalt for en gammel dame på 75 år.

Er det forresten bevist at "normalt norsk kosthold" IKKE er skadelig ?
Det er ikke sort/hvitt dette.

Kontakt legen, ta prøver, finn ut hva som er klokest å gjøre ut fra det.