Vis enkelt innlegg
Gammel 23-10-07, 22:58   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: God dessert/Kake?

Denne syns jeg er god

Ziggys nøttebunn med smørkrem

Bunn5 stk eggehviter4 stix(ts) Splenda
250 gr mandlerSolkrem5 stk eggeplommer1,0 dl kremfløte3stix(ts)Splenda,
100 gr smør, ev. 50 gram viss du ikke er så glad i smørsmaken 5-10 dråper vaniljeessens etter smakPyntRistede mandelspon og/eller sjokoladestriperFremgangsmåte1. Mal mandlene i en mandelkvern, eller sammen med søtningsmiddel i en foodprosessor eller blender. Stivpisk eggehvitene, og vend dem forsiktig inn i mandelblandingen med en slikkepott. Vend det sammen i maks 1 minutt, ellers vil eggehvitene falle helt sammen. 2. Smør en springform på f.eks. 24 cm, legg evt bakepapir i bunnen, og fyll den med mandelrøra. Stekes ved 160 grader i ca 30-35 minutter på nederste rille. Avkjøl.3. Rør sammen plommene, fløte, søtningsmiddel og vaniljeessens i en kjele. Varm det opp over svak varme, og rør hele tiden til fløten og eggeplommene tykner. Ta kjelen av plata, og rør smøret i terninger inn i kremen. Rør kremen til den blir jevn og glatt. Avkjøl.4. Ha smørkremen over mandelbunnen i springformen, og glatt det utover. Pyntes med mandelspon, som du gjerne kan riste i en tørr panne til de er gylne. eller sjokoladestriper laget med litt smeltet 70% sjokolade.Oppbevares kaldt. Kan også fryses. Totalt karber denne oppskrifta blir ca 33

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat