Opprinnelig lagt inn av marianne
Det blir sikkert kjempegodt, mofedilla!
Det står 160 grader forvarmet ovn i kokeboka ja. Det følger vel med "bruksanvisning" også, og der bør det stå. Hvis ikke du har kastet den som vi pleier å gjøre for å plass til kalkunen uten esken i fryseren...
I dag har vi kjøpt bursdagspresanger på tilbud i lekebutikken til minstemann og jeg har ryddet i klesskapet mitt. Det trengtes, jeg har ett skap og normalt MYE klær...
Nå har jeg fått servert rødvin foran pc'n og onga ser på tegnefilm.
Godt med fri altså!

Det står halvtime pr. kilo på 160 grader. 5,5 kilo blir altså 2 timer og 45 minutter om jeg steker på 160 grader.
Men vi tenkte at vi skulle steke den på 100 grader i stedetfor, så den blir saftigere.. hvor lenge skal den steke da mon tro?
160 grader.. 100 grader er ca. 2/3 av 160 grader.. (om man kan regne på slikt da, mulig det ikke blir det samme)..
Så da må man kanskje steke det 1/3 lengre enn 2 timer og 45 minutter? Og det bliiiir.. omtrent en time.
Så da blir vel kanskje svaret at jeg skal steke den på 100 grader i fire timer?
Som du sa, marianne... 
Tror jeg setter den inn kl. 14 jeg.. på 100 grader, også får den termostat-saken sprette ut sånn rundt 18 en gang.. Den kan jo stå og kose seg litt for seg selv også da.. for jeg må jo lage saus og poteter også