|
Sv: Myalgisk Encefalopati
Hei, jeg er under utredning for ME. Er veldig sikker på at det er det jeg har, jeg har vært syk i snart 5 år.
Jeg fikk kyssesyken for nesten 5 år siden, men ble aldri frisk igjen.
Min form de 5 årene jeg har vært syk har vært veldig varierende. I fjor sommer var jeg i veldig god form og var sikker på at jeg kom til og bli frisk. Så ble jeg gravid og ble sykere enn hva jeg har vært før og var sengeliggende hele svangerskapet.
Nå er det ca 6 mnd siden og formen er bedre, men langt fra der jeg var i fjor sommer, men håper og komme meg der igjen.
Mine symptomer er:
Utrolig sliten, man bare makter ikke.
Vondt og sliten i musklene.
Vondt i ledd, men ikke i så stor grad
Mageproblemer
Allergi er blitt kraftig forverra
Sliter med hukommelsen, og når jeg er ekstra sliten så er det som og være i en boble, jeg stokker om ord, prater usammenhengende og skriver jeg, så kommer alle bokstavene og ordene hulter i bulter.
Har problemer med og følge med i samtaler, detter ofte ut og klarer ikke og huske hva vi prater om.
Er sikkert flere ting, men det er det jeg kommer på nå.
Første vi gjorde i utredninga var og ta prøver på leddgikt, de kom ut posetive, ble da sendt til revmatalog, men jeg har ikke leddgikt eller annen form for revmatisme da jeg er alt for myk i kroppen. Og jeg er ikke sterkt plaga med leddsmerter.
Også har jeg vært hos nevropsykolog hvor de tester hjernen sin evne, der kom de fram til at alt var litt nedsatt, men det meste var innafor normalen. Det som ikke var innafor normalen er følelse i hender og at reaksjon var for treig.
Så de prøvene tyder på at jeg har ME.
Jeg skal til ekspert på ME på tirsdag på ullevåll, og håper jeg ikke har så lenge igjen før jeg er ferdig utreda.
Bare og spørre og sende pm hvis det er noe du lurer på.
|