Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-07, 05:43   #9
KrissiFontaine
Medlem

KrissiFontaine sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Alder: 59
KrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snill

Sv: Myalgisk Encefalopati

Takk for svar, alle sammen. Jeg tar kontakt via PM når jeg får litt bedre tid.

Litt kort historikk; jeg ble utbrendt på jobben i 2000, dvs. egentlig skjedde det i 1997 - men jeg tvang meg til å gå på jobb tre år til før det "smalt". Da ble jeg sykemeldt og var sykemeldt i 5 mnd (inkludert aktiv sykemelding). Etter dette har jeg generelt slitt med ekstrem lav terskel for stress. Men ved å ta hensyn til det, har det fungert OK.

I tillegg har jeg opplevd "merkelige" leddsmerter i forbindelse med antibiotika-kurer. Noe jeg har knyttet til allergi. Leddsmertene har vært invalidiserende og smertene har flyttet seg fra ledd til ledd. Alle ledd er "angrepet", og det har gått ca 3 mnd før det har gitt seg. Dette er ca 20 år tilbake i tid, og det skjedde to ganger fordi legene ikke trodde meg da jeg sa jeg var allergisk..
Dette har dukket opp ett-par ganger etter disse "store gangene", uten at jeg helt har funnet ut hva jeg har reagert på - og har vært mer kortvarig.

Så til nå-situasjonen. Jeg har en jobb jeg stortrives med (jobber ikke for mye heller) og har det ellers stort sett godt i livet. Har en flott hobby som fører meg ut i skog og mark flere ganger i uka.

Så rundt jul i fjor dukket disse smertene opp igjen, samtidig som jeg følte jeg mistet all energi. Alt ble tiltak. Det forsvant en kort periode, så slo det til i påsken igjen og siden da har jeg hatt disse smertene. Jeg føler meg generelt energiløs, uansett hvor lenge jeg sover. Bare en runde med støvsugeren er nok til at jeg blir sittende tafatt i sofaen etterpå.

Smertene arter seg slik at de vandrer rundt i leddene, både små og store ledd. Jeg kan ha så mye smerter og stivhet at jeg ikke klarer å gå normalt hvis det f.eks. er hofter, knær, ankler osv som er angrepet. Så kan det forsvinne helt, for så å dukke opp i fingrer, albuer, skuldre etc...

Det eneste som hjelper mot smertene er ro. Jeg er som regel mye bedre om morgenen. Aktivitet og stress gjør det verre, nå har vi hatt en ganske heftig periode på jobb - og hver kveld den siste tiden har jeg hatt store smerter i mange ledd i kroppen.

Jeg har vært hos lege, selvfølgelig - og tatt masse prøver. Alle er negative og fine. Skal til revmatolog i begynnelsen av november. Jeg vet at de ikke har tatt alle blodprøver mht. leddsykdommer. Det vil jeg kreve at de gjør. Og ev. at de sender meg videre til ekspert.

Men siden jeg også sliter med trøtthet, konsentrasjon etc, begynte jeg å tenke på ME.

Krissi

KrissiFontaine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat