Vis enkelt innlegg
Gammel 18-09-07, 21:53   #25
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Mange innlegg fra meg her nå, men hvor har dere info om karboinnhold fra?

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.

Jeg drister meg til å tro at det er boka som er feil og ikke matvaretabellen. Den er jo i teorien en del mer pålitelig kilde også da?

Matvaretabellen (som matportalen tar tallene sine fra) - og som du finner på førstesida av forumet her, sier 0.9 pr 100 gram egg. Matportalen har en skrivefeil. Det er allerede på det rene og fastslått i opptil flere tråder.

Vi på ketolyse og Atkins regner 0.9 pr 100 gram egg.

OE regner mindre (av årsaker forklart i Ziggy sin tråd).

Produsenter er ikke lovpålagt å oppgi karbeinnhold om det er under 1 karb pr 100 gram. Derfor er det mange som sier varen ikke inneholder karber, mens den da i realiteten kan inneholde 0.99 karb pr 100 gram.

Men som andre har sagt her - du må selv velge hvem du stoler på. Eller hvilken måte du vil regne på. MEN du tar ikke av mer/mindre på grunn av en differanse 0.6 karber pr 100 gram egg - uansett hvor pinlig nøyaktig du er ! Du er ikke nødt til å regne desimaler her. Jeg syns kanskje du beveger deg å en litt smal og mulig farlig vei nå. Du må ikke bli FOR opphengt i desimaler etc.