Vis enkelt innlegg
Gammel 14-12-04, 14:59   #15
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

En lege sa til meg at det ikke går an å "ta igjen" tapt søvn. Er den tapt så er den tapt. Men jeg aner jo ikke om det er sant eller ikke.... stoler ikke helt på leger lenger jeg... Men det var en søvnekspert, mener hun het Randi Ursin, på Schrødingers Katt for et par år siden. Mener hun sa det samme.

Opprinnelig lagt inn av Nettpsykologene.no

Råd for bedre søvnhygiene

• Unngå å ta en høneblund om dagen hvis du har vansker med å sovne om kvelden
  • Ikke sov lenge i helgene for å ta igjen for tapt søvn i uka. Søvnbehovet samles opp til leggetid om kvelden og gjør det lettere å sovne
  • Legg deg og stå opp til samme tid hver dag, også i helgene
  • Tren ikke i timene før du legger deg
  • Følg samme rutiner hver kveld i timene frem til leggetid - trapp gradvis ned aktivitetsnivået ut over kvelden
  • Ikke spis store måltider i timene før du legger deg
  • Kutt ned på kaffe, te og røyk
  • Bruk sengen kun til søvn og sex, ikke til å spise eller se TV i
  • La hele soverommet kun dreie seg om søvn, ikke andre ting som arbeid
  • Ikke se på klokka hvis du våkner om natten og ikke får sove igjen
  • Ikke ligg i sengen uten å få sove, stå heller opp og gå til et annet rom
  • Forsøk å slappe av: massasje, varme bad eller kassetter med avslapningsteknikker kan være nyttige hjelpemidler