Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-04, 22:40   #6
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Først og frems bør du få sjekket om det virkelig er urinsyregikt du har/har hatt. Det pleier å tas blodprøver hvor legen (hvis du har det) finner økte mengder urinsyre Ved å trekke ut leddvæske med en såkalt punksjonsnål kan lege påvise urinsyrekrystaller. Røntgen av ledd kan også være nødvendig for å være sikker.

Du burde også spørre Atkins support som foreslått her.

Jeg har sjekket med mine skilder, og det jeg får beskjed om at det ikke finnes noen dokumentasjon på at Atkins fremkaller urinsyregikt, eller generelt på noen måte forverrer urinsyregikt. MEN siden Atkins induksjon er sterkt vanndrivende anbefales det at du drikker NOK og masse vann - eller rett og slett IKKE går på induksjon, med rett på vedvarende eller vedlikeholdsdelen av dietten. Jeg har familiemedlem som har dette, men som går på Lindberg og det fungerer utmerket. Tror kanskje Lindberg er et bedre alternativ hvis du føler du har dårlig erfaring med Atkins.

Når det er sagt, så kan det jo være andre årsker enn urinsuregikt. Jeg har selv problemer med hovne bein (ekstremt hovne) i sommerhalvåret. Det er spesielt ille når det er veldig varmt og jeg MÅ drikke vann hele tiden. Legen min sier at det lett oppstår betendelse-situasjoner fordi ødemet (vannansamlingen) gjør at blodårene klemmes sammen og blodsirkulasjonen hemmes eller i verste fall stoppes. Spesielt de små tynne årene som går ut i huden. Jeg får hevelser og sår på bena på grunn av dette. Sist sommer var alt mye bedre enn det pleier, - og jeg er overbevist om at det er pga jeg drakk masse vann hele tiden !

Prøv deg frem med induksjon og hva du tåler nå når det er vinter, og drikk masse masse vann. Det er det vitkigste av alt - du MÅ drikke nok ! Om du kjenner problemene kommer tilbake er det bare å gå til vedvarende eller vedlikehold. Som sagt tror jeg det er for lite vanninntak som er problemet, ikke maten du spiser på Atkins.

For de som ikke vet hva urinsyregikt/podagra er for noe:

Sitat:

Urinsyregikt er en stoffskiftesykdom med urinsyreopphopning i kroppen, og betennelsen skyldes utfelling av urinsyrekrystaller i ledd men ofte også i nyrer. Urinsyre inngår i omsetningen arvematerialet i cellekjernen, DNA. Når celler brytes ned frigjøres store mengder urinsyre. Nedsatt utskillelse gjennom nyrene eller økt produksjon av urinsyre er sentralt i sykdomsmekanismen. Det kan være arvelig eller komme av andre forhold som f.eks. leukemi, nyresvikt og eventuelt bruk av vanndrivende medisiner. Anfallet utløses av rikelig inntak av spesiell mat og drikke. Også skader, støt og lignende kan utløse et anfall.

Generelt kan det være gunstig å redusere vekten. En forsiktig diett er for mange svært heldig. Du bør unngå å spise lever, nyrer, brissel, sardiner osv., som man vet kan utløse anfall. Vin og brennevin bør du være forsiktig med. Ellers er det nyttig å drikke rikelig med væske for å øke urinmengden og dermed øke utskillelsen av urinsyre. Dette er spesielt viktig etter større måltider.
Urinsyregikt er en smertefull sykdom. Til tider er det en hissig betennelse i det angrepne området, som oftest stortåen. Det blir rødt, varmt og meget ømfintlig. Symptomer som feber og nedsatt allmenntilstand er sjeldnere.

Som regel varer anfallet noen dager. Et nyresteinsanfall kan være første symptom på urinsyregikt. Det er derfor viktig å oppsøke lege tidlig. Uten behandling kan man få varige ledd og nyreskader.