|
Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede
Opprinnelig lagt inn av Monen, her.
Problemet mitt er at jeg ikke er noe særlig glad i kjøtt, og hvertfall ikke kjøtt uten ris/ptet/pasta. Jeg går på ketolyse og brekker meg ofte over maten. Ender med at jeg spiser veldig lite.
Men samtidig vet jeg jo at jeg responderer veldig bra på ketolyse, gikk jo ned 30 kilo på 5 mnd. Jeg har PCOS, men hormonene mine har blitt mye bedre etter jeg gikk ned i vekt. Vet jo at lavkarbo er det beste for oss med PCOS.
Jeg blir bare så fortvila, fordi hver dag er et ork. Og er redd for at når jeg endelig har kommet meg ned dit jeg skal så går jeg opp igjen. Ikke fordi jeg kommer til å spise godteri og chips, men fordi jeg ikke klarer å leve hele livet uten pasta/ris osv. Å ikke kunne ta pølse i brød pølse/potetmos til middag hvis vi ikke gidder å lage noe... Det er jo ikke spesielt fete middager hvis man f.eks. velger kyllingpølser, men inneholder likevel mye karbohydrater..
Ja da skjønner jeg at du har et problem. Om du har PCOS vil nok kroppen din ikke like et kosthold med mye karbohydrater av typen stivelse. (Pasta, ris og potet). Men du kan prøve deg frem med forskjellige matvarer. Prøv å tilbakeføre ting du MÅ ha - en ting om gangen - gjerne et par uker. Funker det bra uten vektoppgang kan du fortsette å spise det. Legger du på deg, vet du konsekvensen og må velge om du vil være mindre og klare deg uten eller om du vil legge på deg og fortsette å spise det.
Dessverre er det slike valg vi må ta. Løsningen er kanskje å spise LITT pasta, LITT ris og LITT potet - men ikke hver dag, men så mye du tester ut at kroppen tåler ! Ikke la stivelsen være hovedingrediensen i måltidet. Om du har en sykdom/lidelse som gjør at du blir sjuk om du spiser maten bør jo valget være enkelt. En diabetiker må nødvendigvis ta hensyn og leve på diett, en allergiker likeså. Og på en måte er du med PCOS en slags allergiker. For å holde hormoner og kropp i sjakk MÅ du spise slik kroppen krever. Dessverre !
Kunne ønske jeg hadde en superløsning, men dessverre finnes det ingen. Det eneste du kan gjøre er å teste ut og finne ut hva og hvor mye kroppen din tåler !