|
Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede
Opprinnelig lagt inn av Monen, her.
Kan noen fortelle meg hva som er grunnen til at lavkarbo er bedre?
Er det ikke sunt å leve ala Grethe Roede?
Og ingen grunner som "maten er mye bedre på lavkarbo", for det er det ikke alle som synes. (Inkludert meg.)
Jeg lurer fordi Grethe Roede for meg vil være en enklere kur å følge etter jeg er ferdig med slankingen. Hvis jeg slanker meg med ketolyse og går over på noe ala grethe roede vil jeg vel legge på meg? Men klarer ikke se for meg resten av livet på lavkarbo..
Du bør nok gå forsiktig frem når du går fra ketolyse til GR. Slik at kroppen klarer å følge med og kan omstille seg uten at du legger på deg. De fleste vil etter en slankekur stabilisere vekten på et par kilo over det man endre kuren med. Det er helt normalt uansett hvilket kosthold en velger.
Men har du tenkt å følge en "kur" resten av livet da ? Må det hete noe ? Er det ikke bedre å finne frem til et kosthold som passer spesielt til DEG. Uten at du er bundet av regler om hva du kan/ikke kan spise ? Som gjør at akkurat DU klarer å holde målvekten din og ikke legger på deg ? Da er det likegyldig om du velger å følge et kosthold ala GR eller om du velger lavkarbo ala Lindberg. Du vil ikke nødvendigvis legge på deg om du spiser etter GR. Det kommer an på hva du/kroppen din tåler av den maten du spiser.
Hvor maten er best kommer jo an på hva man liker da. For oss som ikke liker sukker, pasta, ris og poteter (som i basis er det eneste du ikke spiser på vedlikehold) - eller ikke tåler det (f.eks. uten å legge på oss), - vil en eller annen lavkarbo retning falle naturlig. Det er rene gourmetmaten å spise seg mett (eller ikke sulten lenger) på rent kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker med gode sauser. Men det behøver altså ikke hete noe. For de som bare MÅ ha sukker, pasta, ris og poteter - og kan spise dem uten å legge på seg vil lavfett kaloritelling være naturlig.
Men om du mener brus, kaker, cola og chips er det mye mulig du vil få et lite sjokk. For da VIL kiloene komme tilbake fortere enn svint, - og ofte fler enn før. Man kan ALDRI gå tilbake til å spise det man spiste før og som gjorde en overvektig - uten å bli det igjen. Men det regner jeg med at du er klar over !
Det er ikke slik at lavkarbo nødvendigvis er så mye bedre eller sunnere enn kosthold ala Grethe R. Men det er sunnere for NOEN av oss ! Det er ikke slik at et bestemt kosthold er riktig for alle. GR kan være like sunt som noe annet. Om man følger GR og ikke har noe problem med søtsug som følge av "kosemerker" eller "kosedager" går det riktig fint vil jeg tro. Om man blir mett av maten dietten tillater er det flott. For noen passer det fint å spise fettfritt og lavkalori.
For de som har problemer med blodsukker og lav toleransegrense for karbohydrater er det ikke like "fint".
Grethe R (GR) = lavfett, lavkalori
Lavkarbo (LK) = høy/moderat fett, lav karbo, lav GI
På GR forbrenner kroppen glukose/sukker/kalorier og det regnes etter energi inn/ut prinsippet. Det betyr for mange at de ikke klarer å holde vekten uten å være sulten. Lite kalorier er dessverre i stor grad sammenhengende med lite mat.
På lavkarbo nyttegjør kroppen seg fettet en spiser (selv om man ikke spiser på langt nær så mye som i slankeperioden) og da man spiser mer proteiner er dette også med på holde sulten unna. Så lenge kan ikke spiser mengder med karbohydrater kan man spise mer av andre ting - spise MER.
Du må finne DIN måte. Uavhengig av filosofi og "regler". Det finnes ingen fasit !