Tråd: Juletips
Vis enkelt innlegg
Gammel 09-12-04, 23:41   #10
Marianne
Livsdesigner

Marianne sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Et par tips til:

Borddekking

Jeg så i et av julebladene at de hadde brukt pepperkakeformer som serviettringer. Så genialt! De hadde riktignok hvite stoffservietter, men til og med på ensfargede papirservietter må da det bli en slager.

Jeg brukte sandkakeformer som telysholdere ut over hele bordet et år til julemiddagen. Ganske stemningsfullt blir det - for man har jo gjerne MANGE sandkakeformer!

Røde epler utover bordet er også veldig fint - spesielt på hvit duk, synes jeg.

Og så kan man bruke en sånn lav paiform i aluminium med rillete kant til telysholder. Fyll den med vann og telys som flyter - og kanskje litt pynt. Jeg så vel de hadde brukt krydder et eller annet sted - tørkede appelsinskiver med sølvkuler (kakepynt) på, stjerneanis og jeg tror kanskje kanelstenger?

Røde eller lilla (Anne) juletrekuler kan brukes som serviettholdere - bare træ løkken rundt servietten. Jeg har prøvd å skrive navn med glitterlim på juletrekuler, men det ble for glatt. Bare datt av når det var blitt tørt. Kanskje limpistol er litt bedre, hadde jo vært koselig med navnet skrevet på juletrekula. Som sagt kjøpte jeg billige kuler på Ikea, men nille og andre billig-butikker har jo sånt. Plantasjen forresten også.

En bitteliten kvist av granbar (så liten at den faktisk kan klippes av juletreet) er fint å legge på servietten, enten du har ordinær serviettring, kuler eller pepperkakeformer.
Eller brukes som serviettring i seg selv, den kan festes med ståltråd eller bindes sammen med litt sytråd.

Borddekking er kjempegøy, har ingen plan for årets borddekking julaften, jeg pleier å ta det på sparket. Kanskje jeg i år skal ha en plan? Hadde ikke vært dumt, og nå har jeg jo ideene samlet på ett sted. Godt å skrive ned det hodet er fyllt av.

God jul eller Bon Apetit eller noe...

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat