Vis enkelt innlegg
Gammel 09-12-04, 19:12   #3
Marianne
Livsdesigner

Marianne sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanel

Jeg har som dere vet slanket meg mange kilo, og er nå fornøyd med mitt nye jeg.
Jeg spiser fremdeles mat med lite karbohydrater, har faste måltider og spiser lite utenom.
Målet mitt er å holde vekta fremover, uten å gå verken opp eller ned.
Føler meg fremdeles på "forskningsstadiet" når det gjelder hvilken mat, og hvilke mengder jeg kan spise uten at det legger seg på sidebena.

Nå er det jo snart jul og det kjevles og bakes rundt om i de fleste hjem.
Når man så kommer på besøk settes det frem mye godt og det forventes at man smaker på maten.
Ifjor kunne jeg med god samvittighet si nei takk, jeg var da halvveis i slankingen og hadde mange kilo igjen.
Det ble da vist stor forståelse for at jeg ikke ville ha noe, og jeg fikk mye ros for hvor standhaftig jeg var.

Nå er saken noe annerledes, jeg er slank, for ikke å si tynn og sier fremdeles nei takk.
Men da kommer det en regle om at jeg jammen må begynne å spise litt, at jeg har tatt av nok og er altfor streng med meg selv!

Her kan du jo svare:
"Det er jo en grunn til at jeg har tatt av så mye da!"
"Jeg er ikke streng med meg selv, jeg er bare snill med meg selv og føler meg bedre enn noen gang!"
"Jeg liker meg selv så godt nå at den kakebiten ikke er verdt det!"
"Kaka så kjempegod ut, men dessverre ødelegger den hele blodsukkerbalansen min, og da er alt slitet ødelagt!"
"Jeg tåler ikke sånn mat mer, etter å ha spist sunt så lenge!"
"Jeg liker så godt å være tynn, så jeg tror jeg ALDRI kommer til å spise en kake mer i hele mitt liv!"
"Synes du jeg er streng? Er det ikke du som er litt slapp da...he...he. Tulla!"
"Jammen må begynne å spise litt? Jeg har aldri spist så mye proteiner og fett jeg, det er karbohydratene du legger på deg av, vettu! Kaker og sånt altså"
"Det er jammen rart hvor mye ros jeg fikk for at jeg ikke spiste så lenge jeg var tjukk..."
"Åh - det synd jeg ikke kan spise de fantastiske smultringene dine, tante - jeg tåler bare ikke sånt mer. Og det verste er at jeg ikke har lyst på det mer."
"Jeg synes det er ekkelt å se dere sitter og spiser de kakene, jeg"

Hi..hi..nå ler jeg meg nesten i hjel av alt det ekle jeg finner på, men du vil vel ikke såre familie og venner - i hvert fall ikke de snille av dem. Det er nok best du plukker ut de snilleste variantene og pugger dem, Kanel!

Kanskje det, men jeg har slitt med vekten i årevis og endelig nådd målet mitt.
Jeg har spist gode kaker i fleng i mine velstandsdager og vel så det.
Derfor ønsker jeg ikke å spise gode kaker for andres skyld.

Nå blir det slik at jeg kvier meg for å besøke andre rett og slett pga maten.
Noen synes det er ekkelt å sitte rundt bordet og spise mens jeg sitter med kaffekoppen min, men det gjør ikke noe at andre koser seg.
Jeg koser meg selvsagt innimellom jeg også, men da med mat som jeg synes er veldig god og har lyst på.

Dette var noen tanker fra meg i adventstiden, noen kjenner seg sikkert igjen.

Ha en fin førjulstid!

Jeg blir litt irritert når jeg hører hvor lite forståelsesfulle folk kan være, men det var vel ingen overraskelse egentlig. Jeg tror vel de fleste bare er ubetenksomme eller dumme - ikke slemme. Vel, noen kan til og med være misunnelige på deg. Det skal mye standhaftighet og hardt arbeid til for å gå ned så mange kilo.

Kanel! Du har vært utrolig flink og vær veldig stolt av resultatet ditt! Du kan jo benytte anledningen til å fortelle om hvor energisk, opplagt, sunn, sprek du har blitt! Og hvor godt det føles psykisk! Kaffen smaker meg bedre enn noensinne og det gjør meg ingen verdens ting at andre spiser kaker, kan du jo si!

Og så kan du jo ta med noen kjempegode proteinbarer, Lindberg-bar eller hjemmelagde julekaker eller konfekt som du selv kan spise. Det blir kanskje mye baking og dyrt også, men du kunne ta med et lite olivenglass fylt med konfekt og så spise et par av dem selv sammen med kaffen. Da får folk kjenne hvor god sunn mat kan være!

Ha en standhaftig og sterk jul, kanel!
marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat