Vis enkelt innlegg
Gammel 16-08-07, 20:00   #30
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye går dere ned?

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

Hmm...
Bare for å ha sagt det, så føler jeg meg MYE sunnere med "min" diett,
enn jeg har gjort på mange år!!
Faktisk, så har jeg aldri følt meg SÅ bra før...!! Så det...

Det tviler jeg ikke et eneste øyeblikk på kjære du.
Og at man deler sine erfaringer er også helt greitt.

MEN

Vi må huske på at vi alle er unike og selv om noe funker for en er det ikke nødvendigvis riktig for en annen. Eller at det passer å anbefale til alle. Hva som er bra for din kropp er ikke nødvendigvis bra for alle.

At du føler deg bedre er kommer sannsynligvis av at du har en intoleranse mot de tingene du nå IKKE spiser. Derfor har kroppen din det bra. Det er ikke en vanlig intoleranse. Den samme har Skaldeman til en viss grad. I tillegg kommer bonusen ved at når man er/har vært overvektig og så tar av vil kroppen føle seg betraktelig bedre bare ved å ta av. Og spesielt bra ved å kutte ut tig kroppen er ømfintlig overfor. Men også Skaldeman spiste f.eks. grønnsaker i sin slankeperiode. Han passet bare på at han holdt seg til de som vokser over jorden. Nå når han vedlikeholder kan han tillate seg mer. Om han vil OPP i vekt spise han frukt !

Intoleranse/ømfintlighet virker akkurat som når mange av oss ikke tåler hvetemel og stivelse f.eks. Alle som fungerer bedre på lavkarbo enn lavkalori har en intoleranse/ømfintlighet for den type karber.

Alle må som sagt finne ut hva som passer for dem, men jeg mener (og tallrike studier) viser fremeles at et kosthold med bare fett og proteiner for å få raskt ned i vekt (- og ikke fordi en har en intoleranse -) ER for ensidig og vil gjøre vedlikehold vanskeligere etterpå. Det passer heller ikke for de fleste på lavkarbo og bl.a. Atkins, ketolyse og Lindberg. Det er det flere forskningsprosjekter som klart viser at grønnsaker/antioksidanter har en meget viktig rolle i et varig vekttap. Det er ikke en påstand, det er et faktum.

DERFOR syns jeg at det blir feil å anbefale et slikt kosthold til folk uten at de har store problemer med vekttapet og allerede har prøvd seg frem med forskjellige typer/mengder grønnsaker/melkeprodukter/søtstoff - altså de kjente vekthemmerne. Det et en lang og møysommeig prosess å finne ut av hva en tåler/ikke tåler. Jeg mener det må være absolutt siste utvei å frarøve kroppen de tusenvis av enzymer, vitaminer og mineraler grønnsakene gir.

Det er jo ingen som gir råd av vond vilje. Alle gir som regel råd med et ønske om å hjelpe andre som kanskje sliter med samme problem. Vi må bare huske at vi er ulike.