|
Sv: Har jeg spist for mye fett?
Bare som en sammenligning, selv om vi snakker om to vidt forskjellige fordøyelsesprosesser...
For ca 3 år siden gikk jeg over fra å fore bikkjene mine med tørrfór til å kun fore med rått kjøtt.
Prinsippet er at hunder (som ulver) skal ha et mest mulig naturlig kosthold; som vil tilsvare byttedyr (kjøtt, bein, innmat etc).
Det første jeg la merke til var at mengden avføring gikk ned drastisk, den ble også mindre i størrelse og hard. Tørrfór som selges for hund (uansett merke) inneholder veldig mye kornprodukter og noen av dem veldig dårlige protein- og fettkilder. Det har sikkert de fleste sett (om de har hund eller ei); disse svære, porøse kladeisene med hundebærsj! Dette er pga. alle kornproduktene som brukes i fóret, og som hunder ikke kan fordøye.
Jeg har tenkt mye på dette siden jeg startet med Ketolyse dietten, siden jeg har merket at jeg selv går mindre på do (tidligere gikk jeg sikkert to ganger om dagen), mens nå kan jeg gå en hel dag uten. I tillegg er det mindre "avfall".
I begge tilfeller skjer det samme; kroppen tar til seg mye mer av næringsstoffene som vi/hundene spiser - og dermed blir det lite avfall igjen.
|