Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-07, 12:03   #220
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Sitat:

Jeg er litt trætt av å være så respektful, at jeg ikke kan si min mening.

Det er det heller ingen som har forlangt av deg.

Det er da fullt mulig å si hva man mener uten å være respektløs og hånende/latterliggørende !

Jeg mener denne diskusjonen har utviklet seg litt bort fra sak, og til en kamp om å ha rett.

Dere skjønner kanskje ikke hva jeg mener med respekt, - så jeg kan prøve å forklare:

Generelt sett: Du må ikke respektere meg, og du må ikke respektere mine standpunkter. Det du derimot må, er å respektere min rett til å ha standpunkter.
Uten nødvendigvis å legge din sjel i å "omvende" meg.

Som filosofen Voltaires sier: ”Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.” Det Voltaire fastslår her, er at man å ha respekt for andres rett til å fremsette en ytring, men det er som sagt noe annet enn å ha respekt for selve ytringen.

...og det syns jeg er en god leveregel. Sparer meg for en masse bortkastet sinne/aggresjon og trang til å måtte diskutere til siste slutt for å MÅTTE ha rett i alt.