|
Sv: Tror du det finnes engler?
Sitat:
Jeg er litt trætt av å være så respektful, at jeg ikke kan si min mening.
Det er det heller ingen som har forlangt av deg.
Det er da fullt mulig å si hva man mener uten å være respektløs og hånende/latterliggørende !
Jeg mener denne diskusjonen har utviklet seg litt bort fra sak, og til en kamp om å ha rett.
Dere skjønner kanskje ikke hva jeg mener med respekt, - så jeg kan prøve å forklare:
Generelt sett: Du må ikke respektere meg, og du må ikke respektere mine standpunkter. Det du derimot må, er å respektere min rett til å ha standpunkter.
Uten nødvendigvis å legge din sjel i å "omvende" meg.
Som filosofen Voltaires sier: ”Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.” Det Voltaire fastslår her, er at man å ha respekt for andres rett til å fremsette en ytring, men det er som sagt noe annet enn å ha respekt for selve ytringen.
...og det syns jeg er en god leveregel. Sparer meg for en masse bortkastet sinne/aggresjon og trang til å måtte diskutere til siste slutt for å MÅTTE ha rett i alt.