Vis enkelt innlegg
Gammel 06-08-07, 22:28   #210
Thorwald
Medlem

Thorwald sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 55
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Du TULLER!!
Vet du hva, Thorwald - jeg har ALDRI noensinne hørt noen annen enn deg hevde at åndelighet bør medisineres bort!

Det at dette er ditt synspunkt får jo så være, og jeg noterer meg det som en kuriositet i jungelen av meninger og livssyn.

Men at du i tillegg til å fortelle at dette er ditt syn på saken trekker det så langt at du uten forbehold framlegger det som FAKTA - det blir det jo nærmest umulig å forholde seg til.

Nå skjønner jeg virkelig ikke hva du mener. Jeg ytrer da mine meninger, og jeg ber om at du henviser til nøyaktig hvor jeg har fremmet at mitt syn er en entydig og 100% fastspikret universelt faktum?

Og jeg skulle gjerne likt å se hvor jeg har skrevet at åndelighet skal medisineres bort? Det jeg nemlig i lengre tid har prøvd å signalisere er at en del syke mennesker blir tiltrekt av det åndelige. Og at overdreven dyrking av det åndelige KAN VÆRE et sykdomstegn. Det er mao. sykdom som skal medisineres bort, verken mer eller mindre.

[quote=Zoë;315915]
Jeg vet forsvinnende lite om psykoser og vrangforestillinger i kjølvannet av en psykiatrisk diagnose. Men jeg tør påstå at det ikke finnes en eneste psykolog eller psykiater i dette landet som ville si at religiøsitet, gudstro eller en åndelig opplevelser er et tegn på psykisk sykdom.

Først sier du at du vet forsvinnende lite om emnet, så tør du påstå en hel masse oppå det. Kan jeg be deg være litt virkelighetsorientert her? Jeg mener, dersom denne gruppen av fagfolk går god for kirken eller tilsvarende så ber jeg om at du viser meg det. Hvis ikke har jeg problemer med å tro på slikt. Beklagelig nok.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Skulle du mot formodning ha rett, så får vi begynne å tilsette antipsykotiske medisiner drikkevannet - for for de færreste erklærer seg 100% ateister.

Det er jo ikke det denne tråden/diskusjonen handler om. I alle fall ikke for min del. Jeg lufter mine meninger. Og snuser på andres. I håp om at jeg kan berike meg med en ny mening eller lærdom. Du har gitt meg begge. Så takk for det.

Men jeg mener naturligvis at individet skal bevare sin frihet til å gjøre hva det måtte behage, så fremt det ikke er til skade for verken en selv eller andre. Og det å dyrke åndeligheten er jo for de aller fleste, nokså ufarlig. Så gjerne for meg, så fremt de holder opp med å brenne hekser, gå til hellig krig, eller andre aktiviteter som forstyrrer planeten min/vår.

Hmmm... Det ser ikke ut til at jeg har klart å formidle mitt budskap på en skikkelig måte. Så jeg skal prøve med en ny metafor. Jeg skal snart legge ut på en lengre seiltur. Når man er på seiltur så blir man rimelig opptatt av vinden. Både hvor den kommer fra, styrken og også hvilke endringer som forventes. Når man i en lengre periode har slik en fokus på vinden, så begynner automatisk det ubevisste i mennesket å holde track med vinden og endringene. Autopiloten er på i forhold til vind. Mye av hjernens kapasitet er knyttet til vind. Jo lengre man dyrker vinden, jo flere nevroner vokser frem inne i hodet på oss. Disse nevronene har vokst frem med det formål å holde styr på vinden, kalkulere endringer, kunne forutsi neste trekk. Så jo lenger man holder på med å studere vinden jo flinkere blir man til å forutsi neste steg.

Så blir det vindstille.

Hva skjer da?

Da begynner en del av hjernen å forutsi ting, uten å ha tilstrekkelig data. Uten at dataene er basert på virkeligheten. De blir fremprovosert av fantasien. Hvor en av fantasiens oppgaver er å "leke" med "kattungen" for å vedlikeholde ferdighetsnivået. Altså kunnskapen om å observere og å forutse vindens endringer. På den samme måten kan man sammenligne med andre ting. Engler, hjelpere eller hva det nå måtte være. Dersom vi mennesker går og tenker på spøkelser, engler, ånder, nisser eller hva som helst. Så vil vi til slutt begynne å se dem. Nettopp fordi vi produserer våre egne nevroner, hvis hensikt er å vise disse frem for oss. Men det blir ikke nødvendigvis virkelig av den grunn. Selv om det er levende nok for den som det gjelder.

Jeg håper noen skjønner hva jeg mener?

Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat