Vis enkelt innlegg
Gammel 02-08-07, 19:55   #4
Suzi
Nytt Medlem

Suzi sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Alder: 62
Suzi er på en erverdig vei

Sv: Manglende resultat

Tusen takk for svar, Nille! Det er hyggelig av deg å svare så grundig og så fort :-)
Jeg er inneforstått med platåer, men når jeg altså gikk ned 4 kg på 2 uker og det deretter er et platå på 11 mnd, så lurer jeg litt. Jeg får jo følelsen av at kroppen min kan bli stående på dette platået i årevis, og da er det strengt tatt ikke et platå. Da er det stillstand.

Jeg mener jeg starta på 20g karbo og fikk aldri økt fordi vektreduksjonen kom aldri i gang. Men nå sier altså du at for lite karbo heller ikke hjelper. Her blir jeg selvsagt forvirra, for var det ikke nettopp lavt karboinntak som skulle sette fart i fettforbrenninga? Men jeg trur faktisk kroppen min ble helt utslitt av så lite karbo i flere måneder.

Det kan godt hende jeg har fått i meg for mye meieriprodukter, men det er jo enkleste viset å få i seg nok fett på. Det er også mulig at jeg iallfall i perioder, har spist for mye nøtter. Det kan i det hele tatt være slik at jeg spiser for mye, men siden jeg liker å spise valgte jeg altså lavkarbo-diett. Jeg kan ikke tenke meg at jeg spiser for lite, men for lite karbo kanskje. Jeg får gå i gang med veiing igjen. Det er jo så sabla kjedelig!

Jeg har i hele mitt liv (antakeligvis) hatt et svingende og lett påvirkelig blodsukker, men om jeg er insulinreistent vet jeg ikke. Og hvis jeg er det så er det vel nettopp LCHF som skulle funke? Stoffskiftet har jeg ikke hørt at det er noe i veien med, jeg vet jeg har testa det flere ganger tidligere. Men det kan jo ligge noe der allikevel.

Lindbergkost har jeg drevet med tidligere. Jeg gikk ikke opp i vekt på den maten, men jeg kan ikke huske jeg gikk ned heller. Kanskje 2 kg på et år, omtrent som dette.

Et annet problem med lavkarbomaten er all matlaginga. Det skal stekes og kokes gjerne flere ganger om dagen. Ingen hurtigmat og lavkarbo-brød får fordøyelsen min til å bli bare tull. Jeg satser på smootie med 50g bær, egg, olje, proteinpulver til frokost. Lunsj blir en salat med kjøtt/fisk etc. Middag blir ofte stekt kjøtt, men også annet, med grønnsaker. Jeg har også i perioder vært skikkelig matlei, men mest matlagingslei.

Bruker du belgfrukter i kostholdet ditt?

Grunnen til at jeg ikke har sluppet taket i lavkarbo er selvsagt den gode virkningen det har på vannansamlinger og spesielt blodsukkeret mitt.

Allikevel undrer jeg på om jeg har et kosthold som er sunt? Jeg føler at det er uferdig siden jeg fortsatt har mine 15kg for mye. Og jeg føler meg ikke spesielt energisk, det var jo en av grunnene til at jeg begynte med dette. Man skulle få sånn energi! Det har totalt uteblitt.

Jeg må innrømme at jeg etter et år uten å lykkes er ganske lei. Allikevel får jeg ta en ny periode med endring av vaner. Uff.

Suzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat