Vis enkelt innlegg
Gammel 31-07-07, 17:17   #167
Sondre
Medlem

Sondre sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Haha. Noen er jo spik spenna gærne også. Jeg syns det er imponerende at noen kan tolke religioner så bokstavelig. Høres litt ut som et eventyr egentlig. Hvis det er snakk om denne formen for tro eller religion, så er jeg faktisk helt enig i at det er bedre å holde seg til rasjonalitet og hverdagslige gjøremål. Da gjelder det jo å skille de ekstreme fra gjennomsnittet. Jeg brenner allikevel ikke akkurat for å bevise at "de tar feil". De får gjøre som de vil. La det være en hobby.

Jeg sa forøvrig aldri at Einstein trodde på gud. Mange av hans sitater viser at han har et livssyn som beundrer en overordnet kraft/system, og samtidig er ydmyk overfor sin egen betydning. Dette vil jeg kalle å være religiøs. Andre legger kanskje noe annet i det ordet.

Nyere forskning (snappet opp fra magasinet Science) antyder også at alle partikler stammer fra en og samme partikkel/energifelt. Artikkelen var litt for teoretisk avansert for min del, men den praktiske betydningen var i alle fall at alt i universet er det samme. Dette stemmer godt overens med viktige prinsipp i flere av de store verdensreligionene (eller alle, litt ettersom hvordan de tolkes). Artikkelen bygger på anerkjent forskning innen teoretisk fysikk (altså ikke noe Stephen Hawking-tøys).

Du bør forresten ikke forvente at noen svarer seriøst på påstandene dine når du argumenterer på den måten du gjør, med flåsete og nedlatende kommentarer innimellom. Det er i alle fall veldig vanskelig å skille de seriøse utspillene fra alt det useriøse.

Svein Magne skal da vitterlig ha hjulpet og helbredet veldig mange mennesker. Hvem er du da som kan si at han er spik spenna gal? Hvordan kan du være så sikker på at han ikke har mer rett, i at disse åndene dere leker med kan være direkte farlige. For sist jeg sjekket, så er de 3 verdensreligionene som er basert på Abraham fortsatt i enorm overvekt. Tar alle disse folkene feil?

Svein Magne har også rett i å gjøre dette til en jobb og ikke bare en hobby. Hvis en person virkelig har evner utover det vanlige, så er det klart at disse menneskene burde få lov til å bruke sine evner til å tjene til livets opphold. Akkurat som jeg bruker mine evner til å utføre jobben jeg gjør.

Einstein var ikke religiøs så vennligst ikke svert hans navn og renommé som så utrolig mange religiøse mennesker prøver å gjøre gang på gang.

Religiøs i norsk ordbok sier at det har noe med religion å gjøre, eller å være dypt troende. Einstein var ikke dypt troende i noen gud eller skaper og heller ingen religion. Hvis en person antyder at man er agnostiker, så er man langt unna å være religiøs.

Hvis Einstein var religiøs, så er jeg også det. Jeg er utrolig ydmyk over min egen betydning når jeg ser meg omkring i verden og universet. Ydmyk over det lille jeg forstår av all kunnskapen vi nå har samlet, men også ydmyk for selv på bakgrunn av alt vi vet så er det enda mer vi ikke vet. Men det å være åpen og ydmyk for det ukjente, er ikke det samme som å tro på det overnaturlig eller personlige overbevisninger til enkeltepersoner.

Skal til slutt ærlig innrømme at jeg kan virke arrogant, flåsete og bastant på det jeg mener å tro er riktig. Min kone sier det til meg ganske ofte. Dette er bare å beklage og skulle ønske jeg kunne forbedret meg, men det er ikke alt vi mennesker klarer å endre uten å modifisere hjernen .

Sist redigert av Sondre : 31-07-07 kl 17:32.
Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat