|
Sv: Tror du det finnes engler?
Opprinnelig lagt inn av BiB, her.
Så bra da, at vi er enige om at ting ikke kan ties ihjel. Jeg tror nemlig at "trollene sprekker når de utsettes for sol", det være seg tabuer, følelser av skyld og skam, og, for den sakens skyld, nisser, troll og andre fantasifostre (ut fra min erfaringshistorie).
Nettopp. Dette skriver jeg gjerne under på! Og jeg vil også gjerne bidra til at vi kommer dit. Derfor synes jeg vi skal kunne forlange at det som det skrytes av i reklamen holder vann. Jeg vil ha en garanti for at rynkekremen virkelig gjør meg yngre. Dersom den ikke gjør det, så vil jeg ha pengene mine tilbake. Det skal ikke lønne seg å lure folk med opplagte løgner. Men for å bli i stand til å oppdage andres løgner må man ta livet av sine egne. Og DET kan være vanskelig.
Eksempelet ditt om vær synes jeg er interessant fordi det igjen viser hvordan våre egne referanserammer begrenser vår oppfattelse av hva som er viktig og uviktig, farlig og ufarlig. Om fiskere på "yttersida" hadde det samme forholdet til vær og værsignaler som deg vil det i ytterste konsekvens kunne bli svært farlig for dem.
Takk for din presisering. For du har naturligvis helt rett. Og jeg skal være den første til å innrømme at jeg alltid forsøker å ha en konsekvensanalyse i bunnen av alt jeg gjør. Dette betyr at jeg forsøker å forutse konsekvensen av å ta feil. I dette tilfellet, siden jeg ikke er en sjømann, og ei heller i et miljø hvor mitt liv er utsatt i forhold til været, så defaulter jeg til en positiv værprognose. Men jeg gjør det KUN fordi min vurdering konkluderer med at det er trygt.
Men det er ikke alle som søker å vurdere risikoen av det de gjør/tenker. Jeg personlig har opplevd at endel kristne jeg kjenner ikke har valgt å vurdere risikoen ved å tro. Fordi de er så blendet av at svaret skal være lik evig liv i sambadans med englene. Da brukes denne kraften (som noen kaller engler) til å lukke sinnet for muligheter. Man fokuserer så på målet, at man ikke ser noen som helst andre muligheter. Kun denne ene tingen, og så forsaker enkelte hele livet her på jorden. Fordi de skal få sin lønn i himmelen. Alt satses på ett kort. Som beklagelig vis ikke kan bevises på noen som helst måte. Dette kaller jeg kollektiv galskap.
Jeg er enig i at en slik "dyrking" du beskrivver, enten det nå er fjøsnisser, engler eller "Gud" ikke er sunn. Jeg er bare åpen for at jeg har hjelpere jeg kaller engler. De hjelper meg ikke alltid, men på samme måte jeg ikke avskriver darlingen selv om jeg ikke føler meg elsket eller sett absolutt alltid, velger jeg også å ikke avskrive min tro på hjelperene mine/englene rundt meg. Jeg dyrker dem ikke heller, men er takknemlig for at de er der. Høres det teit ut? Kanskje, men det er ikke så farlig. Tro er jo nettopp ofte full visshet om det en ikke ser.
Tro er full visshet. Ikke sant. Det er dette som er kjernen i problemet, slik jeg oppfatter det. Det er ok å si at jeg tror på fjøsnissen. Men det er i mine øyne ikke ok å si at fjøsnissen finnes. Det er ikke ok fordi vi mennesker ikke blindt kan stole på våre sanser. Ergo er det større sannsynlighet for at vi selv har funnet på dette, enn at det faktisk har skjedd. At menneskers sanser kan feile er mulig å reprodusere. Det kan testes og etterprøves. Men så vidt jeg vet er det samme ikke tilfelle med fjøsnissen. Og med mange av fjøsnissens like.
Når det gjelder tanker som får negative konsekvenser for dens enkeltes livsutforldelse tror jeg at det e rvi mennesker som er flinkest til å skape dette for hverandre gjennom kritikk, mistillit, rykter, mobbing etc, det komme ri liten grad av uforklarlige og/eller "overnaturlige" hendelser. Så forbedringspotenisalet må i så fall handle om at vi møter og forventer respekt av hverandre, ut fra de erfaringe rjeg har på området.
med ønske om en strålende dag 
Jeg er naturligvis enig i dette. Men jeg tillater meg å tilføye et par ting. For det at mennesker er flinke til være slemme med hverandre, bunner etter min mening i at de ikke er tilstrekkelig kritiske med seg selv, og dermed er de etter min definisjon slemme mot seg selv. De lar kaktus vokse mellom ørene. Derfor videreføres dette til "vår neste", hvem det nå måtte være. Slik at neste generasjon kaktus kan vokse frem. Dette er ikke nødvendig, ei heller ønskelig.
Med ønske om en strålende dag med masse baconfett! 

|