Vis enkelt innlegg
Gammel 31-07-07, 10:02   #155
Thorwald
Medlem

Thorwald sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 55
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av BiB, her.

Hei!

Viktige ting du tar opp. Jeg kan ikke nok om slike sykdommer, men har erfart i min omgangskrets det samme du beskriver. Det jeg lurer litt på er om du mener at de ikke hadde gått så galt om det din bekjente formidlet av opplevelser bare var tiet ihjel av omgivelsene?

Bare for å avklare det med en gang: Jeg er slettest ikke for at noe som helst skal ties i hjel av omgivelsene. Tvert i mot. Jeg ønsker at vi skal spre korrekt informasjon så hurtig som mulig, slik at alle mennesker på denne planeten blir så opplyste som mulig. Fordi en slik opplysthet vil gi oss gevinst både på det personlige og kollektive plan. Og da snakker jeg om hele planeten. For det er opplagt, i alle fall i mine øyne, at planeten lider under mangel på opplysthet.

Men det er viktig å nyansere. For man kan naturligvis tro på en del ting uten at det er noe rart med det. Jeg er veldig positiv av natur, så dersom jeg ikke har en værmelding for morgendagen så velger jeg automatisk å tro at det blir fint vær. Selv om det ikke er grunnlag for det. Men dette er uskyldige greier. Det å tro at det er mye som ikke er oppdaget av mennesket er jo også helt greit. Jeg er jo også der. Og liv i verdensrommet. Men det er et stykke fra dette til å si at gud finnes, uten at menneskehetens mange forskere har kunnet danne seg et bilde av dette, etter å ha forsøkt i godt over 2000 år. Det finnes altså ikke fnugg av bevis. Likevel blir soldatene i USA velsignet i guds navn før de drar ut i krigen for å drepe andre mennesker. Forstå det den som kan.

Det jeg prøver å formidle er at uskyldig tro på uskyldige ting, hvor jeg velger og tro fordi jeg har en årsak til det, er ok. Jeg tror på bedre vær fordi jeg er optimist og vil dyrke de gode tanker og håp. Jeg tror på liv i verdensrommet fordi det etter min mening er sannsynlig. De fleste forskere er enige. Men dersom man har en tro, som man ikke kan spore tilbake til hvorfor man tror på det, da burde varsellampene blinke kraftig. Jeg tror på fjøsnissen fordi jeg har sett den. Og selv om ingen andre i hele verden har sett den. Og selv om psykologer for lengst har bekreftet at menneskesinnet kan produsere slike inntrykk helt av seg selv. Så velger jeg å stole på mine sanser. Uansett hva. Og jeg er ikke syk. Dere skjønner ikke noen ting. Det er jeg som har sannheten. Dere er kun ute etter å ta den fra meg. Jeg stoler ikke på dere. Det kan ikke være slik som dere hevder. Ikke mas. Jeg må jo få lov til å tro hva jeg vil. Gå vekk. La meg dyrke min nisse i fred. For det er så uendelig viktig for meg. Det er så viktig at jeg ikke vil gjøre noe som helst annet i livet mitt enn å fokusere på fjøsnissen min.

Hehe... Det har ikke klikket for meg altså. Jeg prøver bare å illustrere mitt poeng...

Det samme gjelder spøkelser, engler, ånder, nisser, nøkken, do-draugen, storken og spagetti-monsteret. Mor til en annen kompis av meg tror altså fullt og fast på fjøsnissen. Og uten at jeg skal stille noen diagnose, så er jeg rimelig sikker på at kvalifiserte leger meget vel kunne gjort det. Men det skjer ikke, fordi det er akseptert og godtatt at vi skal kunne tro på hva som helst uten at noen stiller seg spørsmålet om hvorvidt det er en sunn tro, eller om det er en tro som KAN være et utrykk for at det ikke står så bra til med vedkommendes helse.

Jeg har et søskenbarn som er sykepleier og som har jobbet på en psykiatrisk institusjon. Hun sa at dersom man definerte sykdom som en tilstand hvor ens tanker og handlinger gjør at det får en negativ konsekvens i forhold til egen livsutfoldelse, så ville 10% av norges befolkning kvalifisere til psykiatrisk behandling m/akutt innleggelse. Dette utsagnet kjenner jeg ikke bakgrunnen for. Så dere får ta det med en klype salt. Det kan tross alt være gammel overtro... ;-p Men om det er riktig, så forteller det i alle fall litt om forbedringspotensialet.

Ha en riktig fin dag alle sammen, hilsen Fjøsnissen!

Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat