|
Sv: Tror du det finnes engler?
Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.
.....Men dette er kanskje grunnen til at jeg ønsker at folk skal være litt kritisk til egen aktivitet. For denne mannen jeg viser til i mitt eksempel syntes også det var spennende. Det var gøy. Han fikk oppmerksomhet og anerkjennelse av enkelte. Dette var de egentlige drivkreftene, slik jeg oppfatter det. Og disse drivkreftene kan få utløp på andre måter. På bedre måter. Vi må jo ta ansvar og forvalte vår fysiske og psykiske helse på en best mulig måte. Og dermed stemmer jeg for at vi skal være litt kritiske alle sammen. Være litt ydmyk til at vi mennesker av og til gjør feil. Og at vi av og til ikke vil innrømme det opplagte for oss selv. (ref. min karriere som røyker)
Hei!
Viktige ting du tar opp. Jeg kan ikke nok om slike sykdommer, men har erfart i min omgangskrets det samme du beskriver. Det jeg lurer litt på er om du mener at de ikke hadde gått så galt om det din bekjente formidlet av opplevelser bare var tiet ihjel av omgivelsene?
Ellers er det jo bare å si seg enig i prinsippet om å forvalte egen psykisk og fysisk helse på best mulig måte, og å være kritiske, alle sammen. tfordringa er vel at det ikke er opplagt at vi er enige om HVORDAN dette best skjer og kommer til uttrykk.
Noen sverger til regelmessig faste (ikke bare religiøse folk, men de som tror på en kroppslig renselse), andre høyfett, høykarbo, lavkalori etc, you name it. Noen tro på Gud, andre Jahve eller Allah, noen tror på seg selv, andre fornuften eller vitenskap. Og forbausende ofte tar vi utgangspunkt i egne referanserammer og erfaringer (og tro) når vi skal ta stilling til hva som er rett og galt, bra og mindre bra, også for andre enn oss selv, relativt uavhengig av deres ståsted og behov. Og dte blir feil, uansett intensjoner og utgangspunkt.
Jeg synes denne tråden er kjempespennende, all ære til Mofe som starta den!!!! - Sjøl om jeg ikke har prioritert å lese alle innlegg like nøye.
beste hilsen BiB

|