Vis enkelt innlegg
Gammel 30-07-07, 20:39   #135
BiB
Seniormedlem

BiB sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 59
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Iset, det er klart man skal være åpen for ting. Men det finnes ingen grunn til å tro på noe slikt som dette. ...
Det er ingen vits å legge forskjell på engel, ånd, gud, sjel, spøkelse, det er samme oppspinnet og går under samme hatt i min bok ..Sånn nå har jeg sagt mitt og vil ikke argumentere mer. Det er ikke mulig å komme igjennom hos religiøse mennesker. ...

Hadde ikke tenkt å bruke mye tid på dette, men falt for fristelsen
På hvilken måte er du åpen?
På hvilken måte er det mulig å komme gjennom hos et (antar jeg ) ikke-religiøst menneske som deg?

1. Jeg kjenner masse kjærlighet fra min kjære og mine venner og gir masse kjærlighet tilbake til dem omkring meg. Jeg elsker den vakre naturen og jorden som vi er heldige å få leve en liten stund på. Har så langt aldri følt, tenkt eller sett noe som skulle indikere at det ikke er naturlig.

2. De kjemiske prosessene i kroppen vår når vi er forelsket kan lett avbildes. Prosessene i hjernen er ikke direkte "oversettbare" til hva du virkelig tenker. Men kjærlighet, følelser, forelskelse, osv. er målbart og ekte. Kjærlighet er ekte!

3. Er fenomener vi pr. idag ikke forstår enda, spesielt med tanke på avansert fysikk og astronomi. Forskning på hjernen og forståelse av prosessene som foregår der har hatt bra fremgang og verktøyene for å gjøre mer høyoppløslige avbildninger blir bare bedre og bedre.

4. Grunnen til at du klarte å gå ned i vekt er fordi du hadde tro i deg selv! Jeg har aldri følt at jeg har levd et begrenset liv, jeg har aldri latt meg begrense av andres meninger eller synspunkter. Det gjorde ikke du heller da du klarte å bryte igjennom synspunktene til alle de rundt deg som aldri hadde trodd at du skulle klare det! Kjempebra, men det har desverre ingenting med engler, ånder eller overnaturlig å gjøre. Det var en naturlig prosess som gjorde at du la på deg, og en ganske så naturlig prosess som gjorde at du tok av deg igjen.

Språk skaper virkelighet, fordi språk fører til aksjon! Ingenting som er ubevist her BiB, bare at du har en sterk vilje til å nå dine mål. Fokuser videre på deg selv og ikke la deg være begrenset av noe som helst.

Min oppfatning er motsatt, hvis noen tror på engler så har man begrenset seg selv drastisk. Man har begrenset seg selv til å ikke lete etter naturlig og logiske forklaringer. Var det noe galt med hjernen min? Var det øynene mine som lurte meg? Var det virkelig det jeg følte, eller fikk jeg den følelsen fordi det var noe annet som hadde skjedd? ...

Religion går ut på å begrense sitt sinn til å tro blindt på de forklaringer som blir gitt. Religion er om å tro, uten bevis. Å tro på engler blir det samme.

1. Kanskje det andre ser som naturlig er det du og mange andre definerer som oppspinn og overtro?
2. De kjemiske prosessene i den enkelte kan nok måles, altså den enkeltes opplevelse, slik jeg ser det. Men, på hvilken måte kan vi se og måle den relasjonelle kjærligheten, altså det interpersonlige aspektet ved den?
3. Hvem vet, kanskje vi også-om noen år- kan "se det usynlige" på andre områder enn inne i kroppen? Hvordan VET vi at det er umulig?
4. Det jeg mente å formidle mht språk er det som handler om at vi vanskelig kan sanse det vi ikke har språk om (eks engler, skaperkraft eller hva du velger å kalle det). Jeg tror heller ikke mitt vekttap har med noe annet enn egeninnsats å gjøre!!

Å blande sammen tro og religion tror jeg er et farlig og begrensende blindspor. Religion er i høyeste grad menneskeskapt, og etter mitt syn skapt med tanke på maktutøvelse, både på system- og individnivå. Tro kan være uavhengig av religion, det er jo bare å se på dine innlegg

Opprinnelig lagt inn av BiB, her.

I min verden handler bønn om å finne styrke til å stå i egne valg, ikke finne begrunnelser for dem.

...Bønn kan som mange andre ting brukes til å finne indre ro, styrke, m.m.. Personlig ville jeg heller meditert, jeg ville følt at det er rart å be til meg selv. Meditasjon fungerer veldig godt og kan være en befrielse i denne stressende hverdagen....
Men nå skal jeg sitte rolig å se om det er noen som kan bidra med noe fornuftig i diskusjonen så vi kan komme ett skritt videre. Men .. jeg har min tvil

Mange vil nok kalle du det beskriver som meditasjon for bønn.
Og så lurer jeg litt på hva du mener med sistee 2 setninger. Slik det står virker det som om jeg avskrives med "et tastetrykk" som ufornuftig og uten bidrag, det inviterer ikke akkurat til dialog. I så måte føyer det seg fint inn i rekken av noe av det du før har sagt ("nå har jeg sagt mitt") - jeg blir rett og slett imponert over din evne til stole så på egen evne til å definere sannhet og fasit på vegne av oss alle.

Jeg vet hva religion går ut på rent personlig da jeg har opplevd det selv. Det er ikke noe mål i seg selv å motbevise troen til andre mennesker fordi det vil aldri skje at noen endrer mening.

Det er klart vi skal få lov til å latterliggjøre Märtha, akkurat som vi har rett til å gjøre det med kongen, ateister, jøder, muslimer. Ville ikke du ledd litt av kameraten din hvis han en dag påstod han hadde vært bortført av romvesener og tatt med til et annet solsystem?

Alt er vitenskaplig for meg, jeg prøver å være så rasjonell og fornuftig som overhode mulig. Det er ikke alltid like lett for vi har tendenser som fører oss i andre retninger (bare se hvor mange religiøse mennesker det er i verden og hvor mange på forumet her som virkelig tror på engler).

Jeg har en hærlig fred med meg selv, selv tatt i betraktning det jeg har sagt over. Bare fordi jeg er kritisk til ting gjør meg ikke mindre åpen enn andre, gjør heller ikke at jeg ikke kan nyte livet til sitt fulle. Det å oppnå indre fred er alt om å tilfredsstille hjernen din, så jeg tror nok at hjernen kan begripe det konseptet.

Selv om innlegge tikke var til meg direkte:
Kan du si litt om hva din religiøse opplevelse handler om? Jeg er genuint opptatt av å forstå mer av dine erfaringe rog beveggrunner for diskusjonen.

Ellers tror jeg ikke at latterliggjøring har noe for seg om vi ønsker et samfunn preget av likeverd, toleranse og nestekjærlighet. Dette e rikke ensbetydende med at vi må godta, være enige i eller stille oss likegyldige i forhold til hva andre mener, men møte dem med og forvente respekt, på tross av uenighet.

I mitt liv er indre fred noe langt mer enn at hjernen min er tilfredsstilt. Det handler om balanse og klarethet i både inter- og intrapersonlige forhold.

......Jeg kan fint påstå at det ikke finnes noen gud og det finnes ingen engler, uten å måtte fremstille bevis for min påstand.
...Tro og religion går hånd i hanske. Religion er tro satt i system. Det kan kanskje virke rått at vi (som er skeptiske) tar alt under samme kam, men slik må det bare bli. Det er ikke noe poeng å diskutere nivåer av åndelighet og hva som er virkelig eller ikke av den åndelige verden.
..
Med alle påstander om overnaturlige egenskaper hos mennesker (å se, prate med eller føle engler må vel sies å være en overnaturlig egenskap) så burde det være ganske lett å gjøre det eneste jeg krever for å bli mer åpen: vis dine krefter og tjen millioner av kroner. Det burde jo vært så utrolig enkelt, men det har aldri skjedd. Derfor blir jeg veldig skeptisk til mennesker som tror på slikt vås. For jeg kan si at dette er rent oppspinn og vås.

Hva ville man kalt "engler" hvis man opplevde en og hadde vokst opp i et mørkt rom og aldri lest bøker?

Jeg sliter fortsatt med å forstå hvorfor du mener du kan argumentere slik. Og jeg beskyldes sjelden fo rå være treg i oppfattelsen.

At religion er tro satt i system er en måte å se det på. Det er - i min verden- utrolig arrogant å slå fast at "slik må det bare bli" når du definerer noe som er et ganske viktig utgangspunkt for dialog, uten å være villig til å åpne opp for andre definisjoner av religion - og tro.

Og, jeg opplever det også utrolig arrogant at du krever at folk skal bevise evnene sine gjennom å tjene penge rpå dem. Mange av de som i mitt oppvekstmiljø kalles "blåsere" (healere innenfor læstadiansk tradisjon) tar seg ALDRI betalt, men kan stoppe blod (har sett ved selvsyn), finne dyr, ta bort smerter etc. Nettopp det at de mener gaven er gudegitt gjør at de ikke vil ta penger for det.

....Fra humor til alvor: Skremselspropeganda om at man brenner i helvete eller ikke får nyte en god himmel er skapt for å holde på mennesker, og skremme mennesker til tro og mening. Mange kristner prøver å unngå slikt og heller spre "det gode ord", men det er for sent nå for alle har hørt og og alle vet hva religion skaper av ødeleggelse og skader i verden.....

All religion er i sine tekster og praksis menneskeskapte. Ikke noe har kommet ne di fallskjerm fra oven. Ingen lever og praktiserer sin tro uten at den er påvirket av hvem de er og hva de ønsker. Heller ikke du i din tro på vitenskapen.

...Gleder i form av overtro og dop er veldig mye i veien for intelligens. Hvor intelligent er det å ta dop som fører til enorme skader på kroppen? Ja jeg sammenligner misbruk av dop med overtro, fordi det er begge konstruksjoner lagd av mennesker for å leve ut vår naturlige og destruktive sider......

Hm, det er nå ikke all dop som er laget av mennesker, eller? Nå er vi inne på et område hvor jeg er helt novise, da jeg aldri ruser meg, hverken på det ene eller det andre, men mye dop er da vitterlig "av naturen"??? (naturlig). Og, sette rdu likhetstegn mellom destruktiv og naturlig? Det kan virke slik. Og jeg som har blitt fortalt om alt det morsomme jeg går glipp av, ikke minst muligheten til å "være meg selv" (bullshit, jeg er meg selv, med de grenser og tabuer jeg har).

Jeg er mer konkret i diskusjoner ja, forklarer og utdyper hvorfor og hvordan de tar feil. Jeg mener ikke de tar feil, jeg vet de tar feil ! Hvis ikke så sees vi nok i helvete en dag.

Ah, nok en gang imponerer du med din evne tiil å vite på andres vegne! Beklager hvis jeg er litt syrlig, men dette er for meg utrolig arrogant. Jeg vil aldri (håper jeg) påstå at jeg har funnet sannheten på andres vegne.

.... og hvis det er du som tar feil da, hvem er det du tar sikte på å se i helvete (som jeg forøvrig ikke tror på)

Beste hilsen BiB som lot seg rive med

Sist redigert av BiB : 30-07-07 kl 20:46.
BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat