|
Sv: Tror du det finnes engler?
Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.
Og, ja, klart det var vitenskapen som var til hjelp når man fant ut av uninverset, men dette VAR overtro og pølsevev av de som mente seg å sitte med den rette kunnskapen på den tiden!
Nettopp. Og dette er et veldig viktig poeng.
Jeg mener, jeg ønsker at folk skal tro mer! Ikke mindre. Men folk skal samtidig være enda mer kritisk. Slik at viten skapes. På måter som kan etterprøves og valideres av andre uavhengige mennesker på objektivt vis.
Om man ikke vil søke å skape viten, fordi det gir en god følelse å la være (eller evt. holder en dårlig borte) er helt greit for meg. Men det ville vært mye mer å vinne på at vedkommende erkjente dette overfor seg selv. Det blir litt som en narkoman som sitter hjemme og "koser" seg mens livet passerer på utsiden. Virkeligheten fyker forbi. Mens vedkommende koser seg. Problemet slik jeg ser det, er jo å få vedkommende til å erkjenne at man bygger et liv basert på uvaliderbare "sannheter". Og at man derfor som menneske ville profitert MER på å være virkelighetsorientert.
Et eksempel. Hvor mange narkomane ville si til sine barn at de burde satse på et liv med rus?
Svaret er jo opplagt. INGEN.
Er det en sær sammenligning å sammenligne alle de som tror på noe uten å kunne grunngi dette med narkomane selvdestruktive mennesker som systematisk bryter seg selv ned? Selvfølgelig. Men like fullt illustrerer det mitt poeng. For om man ikke bygger videre på virkeligheten, så bygger man videre på noe annet. Og virkeligheten er livet. Veksten. Latteren og tårene. Alt annet er spennende, men altså ikke nødvendigvis noe som bærer annet enn forfall tilbake.
Men alle skal tro. Det gjelder bare å IKKE TRO FOR HARDT før det er tilstrekkelig grunnlag for det. Rive ned dogmene, slik at det eneste som står tilbake er den skapte viten. Og er det noe vi skal være ekstra kritisk til, så er det vitenskapen. Men vi skal være det på redelig måte. Vi skal kritisere og benytte målbare metoder for å rive ned vrangforestilling etter vrangforestilling. Og dette skal vi kun gjøre med ett mål: Lage nye vrangforestillinger!!! Tro er en vesentlig bidragsyter til mennetskets utvikling. For uten den hadde vi ikke hatt nok hypoteser å teste ut.
Men utfordringen er jo å få folk flest til å ta inn over seg at ting har blitt testet, hypotesen sto for fall. La oss alle ta det inn over oss og gå videre i livet. Da kan jo kritikerne si at hypotesen falt fordi, sånn og slik. Så kunne ny test dannes, med sin konklusjon. Og så hadde folk tatt det inn over seg. Men slik er det ikke vet dere. Dersom jeg setter opp en lapp på benken nede i byen, hvor det står "nymalt". Så kan du ta deg gift på at noen kommer bort og må kjenne. Så det er vanskelig for folk å stole. Men er det ønskelig? Se det er en annen sak.
Hovedårsaken til at jeg synes folk burde tro mer, men på de "rette" tingene er fordi verden lider under dette. Det har i alle år, og i dypet på alle mennesker vært en kamp mellom følelsene og fornuften. Alle mennesker blir revet mellom disse motpolene, og det er nokså tilfeldig hvilken av disse som vinner. Som dere vet har jeg vært syk, så jeg har lært masse om hjernen. Og det er slik med oss mennesker at når vi tenker, så bygges det nevroner i hjernen. Disse nevronene kan enkelt forklares som komputere som vokser frem etterhvert som vi gjør våre "erfaringer". Nettopp dette er essensen. For dersom mange komputere får vokse frem, med "gale erfaringer". Så blir også hovedkomputerens konklusjoner feilaktig. Og da er man ikke nødvendigvis på rett kurs. Min påstand er at dersom alle mennesker hadde gjort en nødvendig gymnastikkøvelse og luket litt i dette beddet av nevroner. Så ville vi klare å skape fred på jorden. Det er min beskjedne hypotese. 

|