|
Sv: Tror du det finnes engler?
photobscura: det er meg som føler meg dum og utenfor, jeg som aldri har sett eller opplevd engler eller andre overnaturlige ting.
Man skal respektere andres rett til å ha sine meninger, men det betyr ikke at jeg må respektere meningene til andre. Alt det dere sier bryter med min egen virkelighet og fornuft og da er det klart at det jeg sier kan virke at jeg er ovenpå. På samme måte så respekterer jeg andres rett til å være religiøse, muslime, kristne eller hva det måtte være, men jeg mener at det dem tror på er tull. Da kan man fort tro at jeg mener alle religiøse er dumme, men jeg prøver å aldri dømme mennesker uten å kjenne dem. Har noen religiøse venner som jeg respekterer mye og ser opp til, men jeg sier det rett til dem at hva de tror på er rent oppspinn.
Dere som tror på ånder og leser alle innleggene mine tenker nok at jeg er en tåpe som sitter her med et stengt sinn og vil aldri føle eller oppleve det samme som dere. Eller kanskje dere er som meg, og er lei dere fordi andre ikke har samme forståelse om dere selv.
Litt i relasjon med det jeg har sagt litt tidligere: Menneskehjernen er ett instrument som har som hovedoppgave å forutsi hendelser. Det er derfor ganske naturlig for oss å tro at vi virkelig kan forutsi noe når vi en eller annen gang får rett i noe. Det er enorme mengder med informasjon og sammenkoblinger i hjernen som gjør at vi klarer å forutsi hva som kanskje skal skje og vi har ikke full vitenskaplig forståelse av alle prosessene enda, så ting kan fort virke litt uforklarlige. Men jeg kan love deg at det til min kjennskap ikke finnes ett eneste dokumentert tilfelle av ekte spådom om fremtiden (utover det at vi bruker våre enorme kapasitet til å forutsi ting som f.eks. utviklingen innenfor datamaskiner, osv.).
|