|
Sv: Tror du det finnes engler?
Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.
Jeg vet ikke hva du har opplevd så kan ikke uttale meg om de hendelsene. Mitt "råd" til deg er at det du har opplevd ikke er noe annet enn hjernen som spiller et lite puss med deg. Jeg tror ikke at du har opplevd disse tingene fordi du er dum, og jeg sier heller ikke at du er dum som tror du har opplevd noe. Men jeg stiller tvil med konklusjonen din og at den ikke er særlig grunnet i rasjonell tankegang og forståelse av verden (hjernen).
eg er veldig bevist i min bruk av ordet tro. Jeg bruker heller ordet tro enn å bastant påstå noe. Dette gjør jeg fordi ikke alt jeg tror at jeg vet, er virkelig/riktig. Har lest mange bøker, men jeg vet at vi mennesker kan huske feil og vi kan oppfatte ting feil. Når 2 ulike mennesker har lest en bok, så skal jeg love deg at det kan bli livlige diskusjoner om hva som virkelig stod i boken, og hva den virkelige betydningen av setningene er. Jeg har ikke alltid tid til å sjekke referansene mine (da ville jeg brukt hele dagen på å søke på nettet) og liker derfor å bruke ordet tro. Men min bruk av ordet tro, er i de fleste, om ikke alle tilfeller, grunnet i en eller annen informasjon jeg har mottatt på et tidspunkt i livet mitt. Jeg tror på bakgrunn av min kunnskap og jeg prøver å bygge min kunnskap på bakgrunn av ekte fakta og vitenskaplig beviselige grunnlag. Når man bygger opp kunnskapen sin på studier av overtro, så vil jeg tro det er naturlig å tro litt på det man har tillagt seg av kunnskap. En smittsom effekt tror jeg.
Jeg tror at vi spinner rundt i verdensrommet i en helt enorm hastighet, men hvordan kan jeg vite det med sikkerhet? Vi kan ikke føle at vi beveger oss, så det er ikke logisk eller naturlig for vår hjerne å tro at vi forflytter oss. Vi opplever og føler at jorden står helt stille, så det er den naturlige tingen å tro på.
Jeg tror det er naturlig for mange å være overtroiske, fordi jeg tror det er naturlig (her bruker jeg ordet tro i veldig svak forstand, dette er en innbilling jeg har og jeg har ingen vitenskaplig bakgrunn for å påstå det jeg sier).
(En liten argumentasjon for min siste setning: Siden det er så mange som tror i verden og fordi det har vært i våre samfunn i så lang tid, så er det naturlig for meg å tro at det er naturlig, hehe)
Ehm, ok. Du behøver ikke å fortelle meg at jeg ikke er dum, det var vel overflødig
Jeg vet ikke hvilken konklusjon du snakker om, men jeg er ikke i alle tilfeller så innmari opptatt av at alt skal være rasjonelt (jeg er da et følelsesmenneske), og når det gjelder forståelse av verden, så er det kanskje en idé å trå en smule forsiktig.
Og ettersom vi allerede har slått fast at det ikke er noe i veien med intelligensen min, så kan jeg jo fortelle kort at jeg har hatt opplevelser både alene og sammen med andre hvor jeg/vi har opplevd et nærvær av mennesker uten noen til stede, og at ting har vært i bevegelse, godt gammeldags spøkeri kan du vel si. Og jeg har SÅ KLART stilt meg tvilende til det jeg har opplevd, noe jeg tror et hvert menneske har gjort når de har opplevd lignende.
Og det KAN hende at både jeg og de jeg har delt opplevelser med har hatt en kollektiv hallis for alt jeg vet.
Men hvorfor skal du være en som skal fortelle meg at jeg ikke bidrar til samfunnet ved å tro på/interessere meg for/ha glede av det overnaturlige?
Er alt du gjør til gangns for samfunnet? Trekker du hver handling ut til et kollektivt bidrag? Da er du i tilfelle en supermann, og det er jo kult for deg
Nei, det jeg reagerer på her, er at du setter deg selv og dine meninger så veldig høyt, og selv om du stadig bedyrer at du ikke vil dømme noens intelligens eller stemple noen som dum, så setter du fortsatt dine meninger og overbevisninger over alle andres, og da hjelper det liksom ikke!
Og, ja, klart det var vitenskapen som var til hjelp når man fant ut av uninverset, men dette VAR overtro og pølsevev av de som mente seg å sitte med den rette kunnskapen på den tiden!
::
Jeg mener bestemt ved et tidspunkt (eller jeg tror ) å ha lest om målinger av paranormal aktivitet.
Om jeg finner noe så skal jeg linke det her.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|